Johanna
    Hej!
    Jag ska börja i årskurs 2 på gymnasiet nu till hösten med inriktningen estet - teater och älskar det! Jag trivs jättebra i skolan och klassen och ångrar inte mitt gymnasieval på något sätt förutom att jag vill arbeta som djurvårdare i framtiden. Jag velade mellan att välja mellan djurpark/ djurvårdarinriktning och teater och valde teater då jag haft stora sociala problem, som social ångest och hatat att prata med människor, vilket jag, min mamma och min SYV tänkte att teater skulle hjälpa med vilket det har gjort - men teater är ingenting jag vill arbeta med i framtiden. Jag är rädd att jag inte kommer kunna arbeta med det jag vill i framtiden och när jag var på Kolmården för några dagar sedan passade jag på att fråga vilken utbildning man bör gå och alla svarade Djurvårdarutbildning på gymnasium, vilket blir lite svårt, förutom någon som sa att jag kan läsa etologi/biologi - går det och kommer jag ha behörighet för det om jag läser Matematik 2 och 3 som inval? Vilka kurser kommer jag behöva läsa på Komvux om jag ska gå Etologi och Djurskyddsutbildningen på SLU? Jättetacksam för svar och era egna tankar om vad som kommer funka i framtiden!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Johanna!

    Om du vill jobba med djur och t.ex som djurvårdare är det precis som du skriver, inte helt lätt om du inte läst naturbruk-djur på gymnasiet.

    Om du vill lästa Etologi och Djurskyddsutbildningen på  SLU behöver du komplettera (läsa kurser som du sakntar från ditt nuvarande gymnasieprogram)

    Dels behöver du ha grundläggande behörighet, vilket innebär: Av de programgemensamma ämnena måste minst 400 poäng vara godkända. En elev som har en yrkesexamen och har läst kurser i svenska  (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt engelska 6, med godkända betyg, har grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

    samt läsa följande kurser:

    • Biologi 2
    • Fysik 1a alt Fysik 1b1 + 1b2
    • Kemi 2
    • Matematik 4

    Här kan du se din programplan>

    Så det du kan föröska göra är att redan under gymnasietiden, kanske som individuellt val läsa några kurser? I annat fall kan du läsa ett basår eller på komvux och därefter söka utbildningen :)

    Läs även om SLU's bastermin. (Dock behöver du då matte 2b + naturkunskap 2)

    Hoppas svaren var till någon hjälp!

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare