Zainab

    Hej! Jag har gått om och har fyllt 19 detta året, jag sökte Naturvetenskap på en skola i Torsås för ville ha de distans eftersom jag har i baktanken att jag ville vara utomlands ett tag, jag valde skolan och det var mitt första handsval, det stod behörig på de men fick inte plats där utan fick plats på Culturaskolan som va mitt andra handsval på Naturvetenskap, men vill flytta eller byta till Torsås, hur ska jag göra då? Fick höra att jag ska ta kontakt med syv den 24juli för att göra ett sent omval men vad händer om jag inte får plats

    • Anna : handlar din fråga om ansökan till gymnasiet?
    • : Har sökt ju men kom inte in på mitt första handsval, bor på Helsingborg och distansgymnasiet som jag sökt till är i Torsås, så undrar hur jag ska göra
    • Anna : Det är många som söker till Korr i torsås - för att det är en unik utbildning som bedrivs på prov... det är annars inte distans-studier utan "bundna" studier som är vanliga på de svenska gymnasieskolorna.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zainab,

    jag vet inte om din fråga handlar om att söka och bli antagen till en gymnasial utbildning eller om utbildning på komvux eller om ngt. annat.

    Du skriver "distans" och läsa gymnasiet på distans i Sverige kan man endast på Korr-on-line - Korrespondensgymnasiet >>

    I Helsingborg finns det för närvarande 29 olika gymnasieskolor.
    Distans-utbildning på Korrspondensgymnasiet sökes av elever från hela Sverige; den är riksrekryterande; många vill - av olika anledningar - läsa på distans.
    ... gymnasiet är i Sverige inte en obligatorisk skolform. Det är inte obligatoriskt att läsa på högre nivå än grundskola. Får man inte plats på gymnasiet, kan man söka jobb - är tanken. Det är tillåtet i Sverige att jobba från det att man har fyllt 13 år.
    Det är alltså, tyvärr, inte så att alla som vill läsa på gymnasiet som får en studieplats.
    Har man studieplats - ska man vara glad. Får man ingen - kan man skriva in sig på Arbetsförmedlingen och få hjälp att söka jobb och söka till gymnasiet nästa år. Det är till det året man fyller 19 år som man har rätt att söka till år1 på gymnasiet.

    Det finns ett visst antal platser på varje gymnasial utbildning och de med högre betyg kommer in först. Har man lägre betyg, måste man nöja sig - om man kommer in någonstans, över huvudet taget. Det finns också, tyvärr, fall då BEHÖRIGA elever ej får plats på ngn gymnasieskola; det är lärarbrist och platserna räcker inte till alla som vill läsa.
    Har man någon utbildningsplats, har man tur. Man ska vara rädd och sin utbildningsplats och försöka göra sitt bästa i varje kurs man läser.

    • : Ja precis, jag hade korrespondensgymnasiet som första handsval och det stod berörig men kom inte in på den
    • Anna : Behöriga sökande deltar i konkurrensen... Obehöriga sorteras bort direkt. Att man är BEHÖRIG - så har man rätt att delta i kampen om att få plats... men det är ju inte någon garanti på att komma in.
    • Anna : Kommer du inte in på en distans-utbildning, kanske du kommer in på en vanlig, bunden, utbildning och kan då läsa i Helsingborg, på plats på en gymnasieskola. I annat fall kan du söka jobb. Det finns ingen garanti på att få plats på gymnasiet.
    • : Jag är ju 19 och detta är sista året för mig att komma in på gymnasiet, jag har kämpat jätte mycket för att uppnå mina mål och ville gå in naturvetenskap, men har tanken att jag vill bo utomlands och har haft det ett tag tillbaka, så kan ju inte ba lämna allting ”bara för jag inte fick plats” så det är just därför jag frågar för vill få mer information om man sedan kan byta till just denna gymnasieskolan.
    • Anna : Läser man på Korr-on-line i torsås, så finns det ett antal obligatoriska träffar varje termin; så man måste ändå kunna komma till skolan. Om jag förstår dig rätt så hade du https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cultura-gymnasium som ditt andra alternativ och kom in där. Om du är BEHÖRIG till Korr i torsås, så står du väl i RESERV där. Från reserv kan man komma in - men det är då bara att vänta och hoppas; du kan inte göra ngt. nu för att höja dina betyg från grundskolan. Det är ju hur höga betyg som man har i grundskolekurser som avgör om man vinner i konkurrensen om utbildnings-plats på gymnasiet.
    • Anna : Vad är då ditt förslag? Menar du att man ska "peta bort" någon som också vill läsa på distans och som har högre betyg från grundskolan? På vilka grunder ska man kunna göra det?
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Om du vill läsa utomlands - så kanske du kan komma in på en av de svenska gymnasieskolorna utomlands - det finns några få, inte i alla länder.
    Kika gärna på presentationer av de svenska gymnasieskolorna som finns utomlands - på gymnasieguiden.se/utomlands

    • : Sökte där, men det finns inte på de landet jag ska åka till..
    • : Jag har jätte privata anledningar till varför jag vill åka, men samtidigt vill jag inte missa något mer av skolan för har ju missat 3 år.. men får inte hjälp någonsstans och vet inte vad jag ska göra
    • Julia :

      Testa vänd dig till Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd; be att snarast få träffa en Kurator. Finns det synnerliga eller särskilda skäl, kan kanske kuratorn fixa ngt. "undantag".

    • Julia : Ännu ett alternativ är att du bedriver självstudier; i matte finns det t.ex en jättebra sida - www.matteboken.se - har man Kunskaper, kan man senare få betyg, t.ex genom Prövningar.
    Läs alla kommentarer