Lina
    Hej! Jag vill börja läsa till event manager inom 2 år. Jag är godkänd i alla mina ämnen och har examensbevis. Gick samhäll-beteende på gymnasiet, fick F i ma3b men läste upp detta i höstas och fick därmed 0,5 till i merit för den. Min andra meritkurs som jag valde i gymnasiet var eng 7, vilket jag fick D i om jag inte minns fel. I höst vill jag höja min merit ytterligare, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Om jag ska läsa till en meritkurs, vilken kan jag läsa till då? Vilka meritkurser finns det? Hade kunnat läsa spanska som meritkurs men det är väl bara steg 4 och uppåt som är merit? Har bara upp till steg 2. Är det bättre att göra prövningar och försöka höja mig på det sättet istället? PS; högskoleprovet är uteslutet som alternativ. Tacksam för snabbt svar då det börjar bli ont om tid att söka kurser inför hösten. Mvh Lina.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Den utbildning du vill komma in på, är den på universitetet/högskolan eller är det den här utb https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/event-marketing-management

    som är en yrkeshögskoleutbildning?

    Studie- och yrkesvägledare

    Yrkeshögskola antar på andra meriter än betyg; man ska helst vara Behörig även till yrkeshögskola, men även obehöriga kan tas in. Du får gärna länka till den utb du vill söka för att det är inte säkert att du behöver höja dina betyg.

    • : Detta är den utbildningen jag vill gå, alltså vanlig högskola: http://www.hb.se/Utbildning/Program-och-kurser/Program-HT-2018/Event-Management/
    • Milla : Det bästa för dig är att du tar dina betyg till syv på komvux och diskuterar vilka kurser du kan läsa och/eller göra prövningar i.
    • Milla : Godkänt betyg i moderna språk 3 ger 0.5 meritpoäng. Läs spanska 3, om du kan. För att uppnå max i merit, behöver du antingen matte 4 eller moderna språk 4. Vilka av dina redan godkända betyg du kan höja, kanske beror på vilka kurser du lyckas hitta prövningar i....:(