Ranya

    Hej, vad bör jag göra för att höja mitt meritvärde för att kunna komma in på min dröm utbildning? Studera kurser på komvux, prövning eller högskole provet? Känns som att det är omöjligt att få bra betyg genom prövning och högskoleprovet. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ranya;
    om du redan har Examensbevis, behöver du höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Det kan du göra genom att läsa kurserna på komvux (om komvux tar in dig på de kurserna) eller genom prövningar.
    Högskoleprovet - rekommenderas. Om du gör HP många ggr, gäller det högsta resultatet. HP-resultat påverkar inte ditt meritvärde på betygen.

    Folkhögskola
    Du kan försöka komma in på Folkhögskolornas Allmän kurs. Efter ett år kan du förhoppningsvis få Omdöme om grundläggande behörighet; det högsta möjliga omdöme är4.0 och med högt omdöme från en folkhögskola kan man också komma in på populära högskoleutbildningar.