Julia
    Hej! Jag har tagit studenten o är arbetslös jag va i kontakt med en syv på den skolan jag sökt till och jag visste ej om jag skulle få studiebevis eller inte jag är 18 år men vi sökte in på dom kurserna jag behöver läsa upp betygen i o det är alla ämnen på gymnasiet... jag fick studiebevis och har blivit antagen så börjar nästa vecka... jag vet inte om jag kommer orka det då jag haft extrahjälp under HELA min skolgång sen jag gick åk 1 på grundskola... jag har en depression så har sjukhusbesök varje vecka. Jag blev nekad till studiestöd trots att jag ska ha de då jag är under 20 år och ska läsa heltid!! Jag ska tydligen ha rätt till gratis mat på den skolan eftersom jag är under 20år!! Jag vet inte om jag kommer behöva betala något då jag ej har några pengar alls för jag är sjukskriven!! Asså behöver svar o hjälp vet att det är hackigt men hoppas ni förstår min stress o panik o allt...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    i din fråga nämner du att du är sjukskriven. Om du är sjukskriven på heltid, behöver du inte studera eller söka jobb - för du är ju sjukskriven. Om du är sjukskriven på deltid - borde du kunna läsa på deltid men ändå få studiehjälp från CSN för "heltidsstudier" (för att resten av din "heltid" är du sjukskriven...).

    • : Jag är inte sjukskriven
    • Anna : Men du kanske borde vara sjukskriven, om du lider av depression. Ta kontakt med läkare och/eller en psykolog - är mitt råd. Prata också med kurator (på din gamla gymnasieskola och på komvux). Eller fråga på utbildningsförvaltningen i din kommun Vilken kurator de hänvisar dig till. Ta också kontakt med KAA-ansvariga i din kommun.