Malin
    Hej!

    Jag har bestämt mig för att det är dags att börja studera men vet inte riktigt vart jag ska börja. Blir skickad fram och tillbaka mellan antagning.se och komvux så gör ett försök till att få svar här!

    Jag vill komma in på juristprogrammet i antingen Stockholm eller Göteborg. Mitt meritvärde ligger dock på 18.10 och jag har ej gjort högskoleprovet.
    Jag läste både historia A och samhällskunskap A i gymnasiet men fick bara VG/G i dessa ämnen.
    Läste även språk, alla stegen och la till matte B för att få meritpoäng.

    Bör jag då göra en omprövning/läsa upp dessa ämnen och göra högskoleprovet i april för att ha en chans att komma in?
    Eller bara göra högskoleprovet?
    Eller något annat möjligtvis?

    Tack på förhand och ha en fin dag!
    Med vänlig hälsning,
    Malin

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    juristprogrammet är ett populärt program och många söker med höga betyg och högt resultat på högskoleprovet.

    Det är frivilligt att göra högskoleprovet, men jag rekommenderar att du gör det. Det gör att du kommer att prövas i ännu en urvalsgrupp - i HP-urvalsgruppen och med det får ännu en chans att komma in. Det finns inga nackdelar i att göra högskoleprovet, förutom att det kostar 450 kr. och att man "offrar" en dag på att skriva provet! :)

    ang. höja dina betyg - så är det inte heller fel att göra några prövningar, för att höja de betygen du redan har. Vet du om du redan nu har 2,5 i merit, dvs max i merit? SYV på komvux kan titta på dina betyg och få fram om du redan nu har max i merit. Om du inte har max i merit, så kan du läsa någon komvux-kurs som kommer att ge dig fler meritpoäng.
    Om du redan nu har max i merit - då är det enast Höjning av dina redan befintliga betyg, som kan hjälpa dig. Du får söka kurser på komvux men troligtvis kommer du inte in pga du redan har godkända betyg. Då är det prövningar som gäller.
    ***

    Tips - det finns också möjlighet att läsa en distanskurs som har platsgaranti, dvs alla behöriga sökande kommer in - som heter Utvidgad juridisk introkurs>>. Du kan söka till den kursen samtidigt som du söker till juristprogrammet.
    Om det blir så att du ej kommer på juristprogrammet, kommer du på den kursen eftersom du är behörig och alla behöriga tas in; kursen är på distans. Genom den kursen blir man inte jurist men man får viss juridisk kunskap + att de bästa ca 20 studerande mot slutet av kursen får garantiplats på juristprogrammet. Läs mer på www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF

    vänligen

    Julia syv