Lovisa
    Hej!

    Jag har precis påbörjat sista året på den ekonomiska linjen på gymnasiet, men har nu ångrat mig om vad jag vill bli i framtiden. Jag skulle vilja bli barnläkare och behöver därför som jag förstått det, ta ett naturvetenskapligt basår. Jag bor i Göteborg, så skulle därför vilja göra detta någonstans i GBG.

    Vart kan man läsa basår, och hur många poäng behövs för att ens komma in på basår samt läkarlinjen efter det? Jag är duktig i skolan och snittar, med ettan och tvåans betyg, 20,11p med den 1,5p merit jag läst hittills.

    Sedan undrar jag en till sak. På alla hemsidor jag letat efter info på, står det att basåret innefattar matte 4, kemi 2, fysik 2 samt biologi 2. Detta gör mig fundersam då jag verken läst fysik, kemi eller biologi 1. Hur funkar detta?

    Mycket tacksam för ett så utförligt svar som möjligt!
    Tack.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,

    då det ej finns platsgaranti på utbildningar, råder jag dig att söka samtidigt: till komvux, till några folkhögskolor och till basåret - allt på en gång. Sedan, om du får plats på fler än ett ställe, kan du i så fall välja.

    Till komvux söker du i den kommunen där du är Folkbokförd men till basåret och till högskolorna får du söka överallt, oavsett folkbokföringskommunen.

    Om Nat.basår på Göteborgs universitet kan du läsa här>>. Innehållet är "motsvarnde" fysik 1a och 2; kemi 1 och 2, biologi 1 och 2 samt matte upp till matte 4. FÖRKUNSKAPSKRAV: Grundläggande behörighet och Matematik 3.

    >>>>Så här ansöker du till Komvux i Göteborg. Och här >>> kan du se info om hur du söker till folkhögskolorna.