Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Christoffer,

    om det inte är Idrottsutbilnding - då söker man inom en "vanlig ansökningsperiod" som för dig börjar 17 januari. Info finns på http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholms-lan/

    då "hemkommunen" för dig är Sigtuna (om du är folkbokförd i Sigtuna).

    Hemsida för gymnasieval är för Dig - https://www.gyantagningen.se/

    Det spelar ingen foll om du söker 17 jan eller 2-3 veckor senare... man får inga fördelar om man söker tidigt, men man måste söka INOM ANSÖKNINGSPERIODEN - som för dig blir t o m 15 februari.
    Sedan ska du kunna tänka om och - om du vill - göra Omval - under perioden 19 april – 15 maj 2018.
    ****

    Det är alltså mycket tid kvar. Mitt råd är att du ska Proåka några ggr till "din skola" dvs den gymnasieskola som du vill i första hand söka till och "ta tid" och tänk på att buss/tåg kan också bli försenade och speciellt på vintern, så kanske du inte kommer till skolan i tid varje dag, vilket kan bli ett stort problem. Om pendlingstid är längre än 45-50 min enkel väg är det påfrestande i längden. Det är få elever som orkar pendla långt under 3 år. De flesta tröttnar redan efter ett par månader och vill byta skola till en annan skola som finns närmare bostaden. Det är jobbigt, tycker många, att gå upp tidigt och komma hem sent varje dag.
    ****

    Oavsett vilken skola du söker till - lägg in FLERA OLIKA ALTERNATIV - helst på olika gymnasieskolor och inte bara några olika utbildningar på samma skola. Detta för att i fall "din skola" inte kommer att starta - så att du ändå har ngt. alternativ som du sökte på en annan skola. Givetvis ska man inte söka ngt. som man över huvudet taget inte kan tänka sig att gå! :)

    Tips! undersök om du kan "gå på PRAO"(praktik) på en gymnasieskola i Uppsala >>. Vissa gymnasieskolor erbjuder den möjligheten. Då kan du under en vecka testa pendla och du ska få se hur jobbigt /eller inte jobbigt/ det är. Att man orkar pendla i en vecka betyder att man sedan ska orka i 3 år

    men

    om man inte orkar pendla ens i en vecka - då ska man definitivt tänka om och söka till en skola närmare bostaden. :)

    Har du varit på Öppet hus på den gymnasieskola som du vill söka till? Se de ">> gymnasievals-aktiviteter" som gymnasieskolor i Uppsala erbjuder - här. Enligt våra uppgifter är det 6 olika gymnasieskolor i Uppsala som har öppet hus imorgon, den 18 nov 2017. Åk gärna på öppet hus. Om just "din gymnasieskola" inte erbjuder öppet hus - försök avtala tid för Studiebesök eller "skuggning" (prova-på dag).

    Saga SYV

    Hej,

    Du hittar information på  >> hemsidan för Gymnasieantagningen Storsthlm.
    Under rubriken ”hitta Utbildningar” /utbildningar i andra län” - >> här är snabb/direkt länk.

    Du kan också se filmer som ligger på hemsidan under ansökan/antagning/hur gör jag min ansökan/här kan du titta på filmer om hur du gör din ansökan:
    https://www.youtube.com/watch?v=0LL7sV5qJmY&t=3s

    Hoppas info (ovan) blir till hjälp!

    S. :) Lycka till med din ansökan!