.

    • Milla : Vi har nu fått svar från en sakkunnig och jag kommer att skriva svar till dig nu. Kommer inom kort! :)
    • Anna : Vi fick nyss svar från företagsekonomiska institutionen i Lund och jag skriver ett nytt svar till dig nu.

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dante,

    jag har nu kontaktat en sakkunnig och återkommer så fort jag får svar men än så länge vill jag tipsa om den här sidan>> där kontaktuppgifter till Studievägledare på Ekonomi-utbildningar på Lunds universitet finns. Och de är experter på just ekonomiska utbildnigar på just Lunds Universitet. :)

    Här - får du några tel.nummer till Central Studievägledning på Lunds Universitet, som ofta kan svara på de flesta frågor som gäller studier på just Lunds Universitet, men annars så hänvisar de vidare till rätt person: 046-222 77 89 och 046-222 70 56 och 046-222 70 52 (de svarar alla vardagar mellan 9.00 och 15.00).

    ***

    Fram tills vi får svar från den sakkunnige - kan jag endast ge allmän information om högskolestudier och kandidatexamen.

    På högskolenivå läser man på heltid 30 högskolepoäng per termin /normal studietakt/. Dock får man läsa mer (och givervis får man läsa mindre också :). Max antal högskolepoäng per termin som man kan bli antagen på är 45 hp (som motsvarar studier på 150% av heltid). Man får inte mer i Studiemedel från CSN om man läser på mer än heltid.

    Kandidatexamen kan man ta ut om man har läst minst 180 hp (som motsvarar heltidsstudier i 6 terminer) där minst hälften, 90 hp, är i "huvudämnet". Ang. de resterande 90 hp är det ofta så att man är tvungen att läsa 30 hp inom "näriggande ämne" och sedan kan man läsa 60 hp "fria kurser", dvs vilka som helst högskolekurser. Men det är bäst att kontrollera med just den högskola/universitet där man vill ta ut kandidatexamen. Varje högskola/universitet kan bestämma ganska mycket själva och deras lokala regler, bestämmelser och policy kan också ändras ibland. Det är därför bäst att göra PLANERING AV KANDIDATEXAMEN med Studievägledare på just det lärosäte där man vill ta ut sin kandidatexamen.

    Ang. ordning i vilken kurser måste läsas. Vissa kurser är "fortsättningskurser" och man är därför inte behörig om man inte har godkänt betyg i en "underliggande kurs". I andra fall, om man är behörig och kommer in på en kurs, då får man läsa och får man godkända poäng på hela kursen, borde man också kunna ta med den i sin examen. Sedan kan det finnas "vits" att läsa kurser i en viss ordning ändå - för att då kanske man har bättre förståelse och lättare klarar av sina studier, då vissa kurser bygger "indirekt" på vissa kunskaper som man få i andra kurser. Därför kan det vara bra att försöka följa samma upplägg som programmet har (för att där har man tänkt igenom upplägget och lagt kurser i den ordningen som det är bäst att läsa dem).

    Hör av dig om du själv hittar svar på dina frågor innan vi får svar från den sakkunnige!

    Vänligen

    Julia SYV

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dante,

    vi har nu fått svar från en Studievägledare inom område Nationalekonomi och här nere får du läsa det svaret i sin helhet:

    Läser man fristående kurser så är det endast inom det valda huvudämnet som man måste läsa i en viss ordning pga behörighetskrav på högre nivåer. Övriga kurser som krävs för examen kan man läsa när man vill, även om det vanligtvis är mest lämpligt att läsa sin tredje termin inom huvudämnet sist (dvs så att man skriver sin uppsats sist) - men det finns inget krav vad gäller detta. Man kan alltså, som en fråga berör, exempelvis läsa handelsrätt och statistik före kursen i företagsekonomi om man söker fristående kurser.

    Läser man inom ett program så faller det sig naturligt att man följer den struktur som specificeras i utbildningsplanen, för just Ekonomie kandidatprogrammet se http://www.ehl.lu.se/utbildning/program-och-kurser/nyborjarprogram/ekonomie-kandidatprogrammet, men det finns inget som hindrar att man även om man läser inom programmet väljer en lite annan studieordning än den som specificeras i utbildningsplanen.

    Det som är centralt, oavsett om man läser fristående kurser eller inom ett program,  är man läser de kurser som krävs för en specifik examen, och för en Ekonomie kandidatexamen gäller: kurser inom huvudämnet (tre terminer), andra examensspecifka kurser (två terminer) samt valfria kurser (en termin). Se ex http://www.lu.se/studera/examen-och-karriar/ta-ut-examen/examina/ekonomie-kandidatexamen

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej på dig,

    nyss fick vi svar från företagsekonomiska institutionen i Lund och nedan har du möjlighet att läsa deras svar, hoppas det blir till hjälp för dig:

    För en filosofie kandidatexamen i företagsekonomi krävs följande:
    Grundkurs i företagsekonomi, 30 hp
    Fortsättningskurs i företagsekonomi, 30 hp
    Kandidatkurs + uppsats, 30 hp
    90 hp valfria kurser
    Totalt 180 hp

    För en ekonomie kandidatexamen krävs följande:
    Grundkurs i företagsekonomi, 30 hp
    Grundkurs i nationalekonomi, 30 hp
    Statistik, 15 hp
    Juridisk översiktskurs, 15 hp
    Specialisering huvudområde och examensarbete (företagsekonomi, nationalekonomi, redovisning och revision – företagsekonomi), 60 hp
    Övriga 30 hp är valfria (utom på redovisning och revision – där läses beskattningsrätt I, 15 hp och revisorsjuridik, 15 hp istället)
    Totalt 180 hp

    Antingen kan man söka ekonomie kandidatprogrammet på antagning.se eller kurserna som ingår i programmet som fristående kurser. Alla kurser söks via antagning.se.
    Studenten kan plocka ihop kurserna själv till en examen. Kurserna behöver inte läsas i ordning men studenten måste se till att vara behörig till fortsättningskurserna (och därmed alltså läsa grundnivån först).

    Utbildningsplanen för ekonomie kandidatprogrammet finns här: http://ehl.lu.se/utbildning/program-och-kurser/nyborjarprogram/ekonomie-kandidatprogrammet
    Programstrukturen finns här: http://ehl.lu.se/utbildning/program-och-kurser/nyborjarprogram/ekonomie-kandidatprogrammet/programstruktur

    När alla kurser är slutförda ansöker man själv om examen via Lunds universitets examensavdelning, se http://www.lu.se/studera/examen-och-karriar/ansok-om-examen