Ellika
    Hej! Har fått veta att jag blev reserv på mina två förstahandsval och kom in på det tredje. Så nu undrar jag två saker:
    1. Anledningen till att jag blev reserv på mitt andrahandsval är att jag skickade in en sen ansökan och därför kommer in i mån av plats. Dock är jag på plats 22, men har bra betyg (335 i meritvärde) och fick runt 607 som poäng för hela linjen eftersom det är en estetisk linje (16 av 20 på antagningsprovet). Eftersom det här är relativt bra poäng antar jag, tycker jag att det känns konstigt att jag hamnade så långt ned. Beror detta på att jag hade en sen ansökan eller har alla de över mig högre poäng? Eller kommer detta ändras senare?
    2. Hur ska jag svara på beskedet om antagningen om jag vill behålla min reservplats på val 1 och 2? Ska jag svara ja på 3:e i alla fall, och på de andra, eller hur fungerar det?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Ellika!

    Angående din första fråga så stämmer det, din plats beror på att du gjorde en sen ansökan. Du blir då endast antagen i mån av plats, dvs när alla behöriga som sökte i tid har blivit antagna, först då kommer du in.

    Angående din andra fråga, så kan det variera beroende på vilket gymnasieantagning/antagningskansli du tillhör.

    Om det finns ett alternativ liknande "tacka ja till plats men stå kvar som reserv" så bör du välja det. Men det kan som sagt se lite olika ut, därför är det bäst att du kontaktar gymnasieantagning (samma hemsida där du såg ditt resultat).

    Hälsningar

    Melina, SYV