Mathilda
    Hej, är en tjej som går sitt andra år på det samhällsvetenskapliga programmet i Eskilstuna. Under senaste tiden, några månader har mer och mer tankar vuxit sig fram i samband med att folk ständigt frågor vad man vill i framtiden bli eller studera vidare till, men att också jag själv börjar tänka efter. Mitt svar har alltid varit jag vet inte. Ärligt talat, finns det lite frustration och trötthet. Jag tycker om mitt nuvarande program likaså skolan och dess miljö, jag har lärt mig så mycket bra och användbart. Men ändå har jag börjat känna att motivationen såsom glädjen är inte längre lika stark när det kommer till dessa studier och för framtiden. Har inte sagt till någon, inte ens min mamma. Känner att jag vill ha något nytt och mer utmanande, något mer praktiskt, tycker om att vara ute, hålla på med djur. Det som har väckt mitt intresse och gjort mig mindre intresserad av mitt nuvarande program, har varit naturbruksprogrammen, antingen inriktningen lantbruk eller djur på Öknaskolan. På grund av att två personer nära till mig går på lant, och har fått det låta som väldigt intressant, visse inte om skolan och utbildningarna när jag första gången själv sökte till gymnasiet.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, är det bra att börja om på nytt när man redan går i tvåan och till hösten börjar trean? Känner att jag kommer få motstånd med att folk nära mig kan tycka att det inte passar mig om jag skulle berätta för någon, bland annat mamma. Jag är rädd att yttra mig om det, och börja om när man redan är 18 år. En tjej som är osäker.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mathilda,

    kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasium/oknaskolan där du bl.a kommer att se att den 26 febr 2019 kl.17 (dvs nu på tisdag) kommer Öknaskolan sända Live på Instagram och du ska då kunna ställa frågor direkt till just den skolans egen SYV.

    Du får söka till år 1 på nytt; när du är 18 år och är myndig behöver inte dina vårdnadshavare ge sitt samtycke till var du studerar eller var du bor; dock förstår jag att det finns många olika anledningar till varför man känner att föräldrarna /eller andra vårdnadshavare/ helst ska vara "med på tåget" i alla fall.
     Du får gärna visa mitt svar till din mamma och jag svarar så här: det skadar inte att göra ansökan till år 1 till en ny skola; i år är det troligtvis din sista chans (om du fyller 19 år under 2019); om du fyller 19 år under 2020, kan du i så fall även söka till år 1 även till hösten 2020.

    Vidare vill jag "påpeka" att de teoretiska kurser som ingår i Samhällsvet.programmet finns senare att läsa på komvux, men att bli djurskötare om man tar examensbevis från samhällsprogrammet (eller från ett annat högskoleförberedande program) kan sedan bli närmast till omöjligt; detta pga komvux tar inte in på yrkesutbildningar (pga Platsbrist) om man redan har "gymnasiekompetens" och yrkeshögskola har Påbyggnadsutbildningar, som bygger på Naturbruksprogrammet.
    ***
    Vi får ibland frågor från personer som gick ett högskoleförberedande gymnasieprogram och nu vill bli djurvårdare eller djurskötare>>. För dem är det väldigt få vägar som är öppna: en möjlighet är att söka till Djursjukskötarprogrammet på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och bli "sjuksköterska för djur" (men det är hård konkurrens och många kommer inte in; dessutom är det en 3-årig och mycket krävande utbildning); en annan möjlighet är att försöka hitta någon utbildning hos privata skolor eller utomlands (det kostar ofta mycket pengar och sedan är det inte alls säkert att svenska arbetsgivare anställer efter någon sådan utbildning - heller).

    Du förlorar inget på att lägga in en ansökan till år 1 till hösten 2019 t.ex på Öknaskolan. Du fortsätter då nu läsa som vanligt på ditt nuvarande program. När antagningsbesked kommer kring midsommar, kan du (i fall du blir ANTAGEN till Öknaskolan) att bestämma dig då... du kan tacka Ja eller Nej till platsen på Öknaskolan i juli 2019... och idag är det ännu februari... så det dröjer nästan ett halvtår innan du måste bestämma dig.