Matilda
    Hej!
    Jag börjar åttan nu till hösten och som det ser ut i nuläget vill jag bli barnläkare. Då är ju det bästa att gå antingen natur eller vård och omsorg. Grejen är att jag är extremt intresserad av språk och vill läsa det så mycket som möjligt, alltså är jag inne på humanistiska. Jag har kollat upp att om jag går HU och i programfördjupning och individuellt val delvis väljer till mer matte och naturkunskap kan jag bli läkare. Pratade om detta med mina föräldrar och de sa att både matte och naturkunskap ju är "tunga" ämnen, och att välja till dem skulle kunna bli jobbigt och stressigt. Nu är min fråga: Är det smart av mig att gå HU och då lägga till dessa, eftersom att jag vill läsa mycket språk men ändå vill bli läkare?

    (PS. Sedan finns det en annan linje som också hade varit så rolig att gå, och det är en musikallinje här i Lund. Men efter att ha kollat in strukturplanen för den ser jag att för att bli läkare efter den utbildningen blir jag antagligen tvungen att gå ett år på komvux, vilket man ju så klart helst vill undvika... Är det då väldigt dumt att gå den linjen?)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!

    alla de kurser som krävs för Särskild behörighet till Läkarprogrammet, finns bara på Naturvetenskapsprogrammet, inritning Naturvetenskap. Att bli behörig till läkarprogrammet på någon annan utbildning är mycket svårt och kanske t o m omöjligt.

    Det finns flera olika alternativ för dig:

    - läsa Natur, natur>> och läsa extra språk och musik inom Individuellt val eller på kvällstid (t.ex på en Kulturskola eller på en Studieförbund);

    - läsa det programmet på gymnasiet som du vill (valfritt program) och komplettera efter gymnasiet på komvux eller på ett basår på högskolan. Om du läser på basåret på högskola, får du testa hur det är att läsa på högskolenivå. Man läser då gymnasiala kurser i fysik, kemi, biologi och matematik men man läser de på högskola/universitet. På så sätt får man en mjukare övergång från gymnasiet till högskola. Kanske upptäcker man att det är inte det man egentligen vill, och då behöver man inte söka vidare efter basåret, utan kan göra ngt annat.

    På Humanistiska programmet eller på Estetiska (misik) blir du inte behörig att söka till läkarprogrammet direkt efter gymnasiet. Detta pga man läser inte varken sig fysik, kemi eller biologi och inte tillräckligt med matten på de programmen. Dessutom är det inte säkert att behöriga lärare i fysik, kemi eller biologi ens finns på skolan och om de finns, då kanske schemat inte passar. Men det största problemet blir att rektor kommer inte att bevilja läsa så många utökade kurser. Det är alldeles för mycket utöver heltidsstudier, du skulle behöva läsa på 150% av studietakt, dvs 1,5 gymnasial utbildning. Du hinner varken sig sova, äta eller vila. Och att träffa kompisar eller gå på bio, det kan man i så fall glömma helt. Jag kan försöka förklara hur mycket extrastudier det blir.

    Du behöver godkända betyg i Fysik2, kemi2, biologi 2 och i matematik 4. På HU och ES läser man endast matte 1. Det du behöver läsa extra är 250 poäng fysik, 200 poäng biologi, 200 poäng kemi och 300 poäng matte. De extrakurserna skulle du läsa PÅ HELTID på komvux under ett läsår + en halv termin till. Vid Heltidsstudier läser man 400 poäng per termin. De extrakurserna som du skulle behöva läsa motsvarar 950 poäng. Man hinner, alltså, inte läsa dem på heltid under ett läsår ens... så mycket extra är det. Det är ingen rektor som skulle bevilja läsa så mycket extra. Det är jättedyrt för skolan att ge extraundervisning. Dessutom vill inte rektor riskera att du blir överansträngd och kanske t o m sjuk av att läsa så mycket.

    Det går, alltså, inte läsa på Humanistiska eller Estetiska programmet och direkt efter gymnasiet kunna söka till Läkarprogrammet, tyvärr.

    Du kanske vill läsa om andra yrken - bara för att se vad som över huvudet taget finns, som t.ex

    Lekterapeut>> eller Logoped>> (just om Logoped-yrket... du gillar ju språk, så kanske du vill utbilda dig till Logoped (talpedagog) och då kan du jobba med barn som har talsvårigheter, lära dem använda språk).

    Jag säger absolut inte att du inte kan bli läkare. Jag säger bara att man kan inte läsa på Humanistiska eller estetiska programmet och samtidigt bli behörig till läkarprogrammet under gymnasiet. Det kanske finns något fall då eleven är extremt begåvad och snappar åt sig kunskaper i ljusets hastighet... vilket är extremt ovanligt. De andra, normalbegåvade, behöver studera i normal takt och det är viktigt att inte överansträänga sig och behålla hälsa och krafterna.

    Du har ännu lång tid kvar innan du måste bestämma dig.

    Bra dock att du är ute i god tid.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Ok, då hade jag missförstått. Trodde att Naturkunskap 2 var samma sak som att läsa Kemi, Fysik och Biologi 2. För, när jag tittade på strukturplanen för HU på skolan jag skulle vilja gå på stod det att programfördjupning är 300 poäng, och man kunde läsa matte 2, 3 och 4 som totalt blev 300 poäng (eller någon av dem på individuellt val). Men då är min följdfråga på ditt svar; Kommer man in på komvux/basår på högskolan om man vill läsa till, eller är det hård konkurrens?
    • Anna : Det är svårt att säga hur det blir när det blir dags för dig att läsa på eftergymnasial nivå. Det är ju först om fem år, vilket är lång tid och vi vet inte vad som händer om fem år. Som det är idag, så konkurrerar man om plats på basåret på högskolan med de betyg man har från gymnasiet - ju högre betyg, desto lättare att komma in. Till basåret måste du ha lägst matte 2 godkänt och helst också matte 3. På komvux är det andra prioriteringar som gäller men de som behöver kurser för att kunna läsa vidare, brukar man komma in. Men, som sagt, hur det blir om fem år vet vi idag inte.