Pei
    Hej! Jag studerar på SVA grund 1 på Komvux just nu. Efter Ground nivå ska jag fortsätta studera på gymnasiet.Mitt mål är att studera på universitetet i framtiden. I mitt land studerade jag inte på gymnasitet direkt,utan studerade i yrkesskolan (3år)och i junior högskolan(2 år).
    Vilka gemensamma ämnen ska jag välja på gymnasiet så att ansöka om universitetet?Bör jag studera alla ämnen eftersom jag inte studerade på gymnasiet eller bara välja t.ex engelska,matte m.m.?Jag arbetade på handelsföretaget i mitt land förut,så jag vill kanske ansöka intenationell handel på universitetet om jag lyckas.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    He Pei,

    om du vill läsa på högskola/universitet i Sverige behöver du skaffa dig Gymnasiekompetens (grundläggande behörighet till högskolestudier) = tre års studier på heltid på gymnasienivå.

    Det kanske är bäst om du först lär dig så mycket svenska som möjligt - dvs läser svenska som andraspråk på gymnasienivå, kurserna SAS 1, 2 och 3. Sedan behöver du göra Studieplanering med Studie- och yrkesvägledare på komvux.

    Jag vill också tipsa dig om Yrkeshögskola - eftergymnasiala utbildningar, som är kortare och mer praktiska än de utbildningar som ligger på högskolenivå. Du kan titta på vilka yrkeshögskoleutbildningar som finns nu på www.yhguiden.se

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för hjälpen! Så jag behöver inte planera med studie just nu innan jag slutar SAS(1,2,3) nivå,eller hur?Om jag studerar SAS 1,2 och 3 på komvux,få jag behörighet att ansöka universitetet?
    • Liselotte : Om du får godkänt betyg i SAS 3, har du tillräckliga kunskaper i SVENSKA för att läsa på Universitetet. Sedan behöver du bli behörig "för övrigt" också - få både Grundläggande behörighet och om din högskoleutbildning kräver också Särskild behörighet (t.ex matte 3 eller kemi 1 eller någon annan kurs, vilket beror helt på vilken utbildning de är du vill söka), då behöver du även godkäna betyg i de "särskida kurser". Men eftersom undervisning i alla de andra ämnena är på svenska (läraren förkarar på svenska och läroböckerna är också på svenska) då tycker jag att du vinner mycket på att först lära dig så mycket svenska du kan - då blir det sedan lättare att läsa andra ämnen. Så tycker jag, men du får samråda med SYV på komvux där du läser nu också. Lycka till med dina studier! L. :)
    • : Tack så mycket för dina förslag! Ha en trevlig kväll!
    • Liselotte : Tack för dina snälla ord! Jag vill också lägga till att det på komvux inte finns program på samma sätt som på gymnasiet. På komvux behöver du läsa mot HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE EXAMEN. Det finns ett antal obligatoriska kurser, bland dem svenska /eller SAS/ 1, 2 och 3 men för övrigt, så sätter man ihop sin studieplan med SYV på komvux, utifrån bland annat vad komvux kan erbjuda att läsa + dina önskemål.
    Läs alla kommentarer