K
    Hej!
    Hur ska jag göra för att få A i ämnen allstå jag jobbar alltid varje dag och kämpar men resultatet ändå blir låg. Lärarna säger att jag ska utveckla mina texter och utveckla mer. Har ni några tips på hur jag ska göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    det är så att alla kanske inte kan nå A-nivå på sina betyg, men alla kan bli bättre! Vi har bra tips om studieteknik på www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Sedan tycker vi att Språket är många gånger "nyckeln" till kunskap. Om man inte till 100% förstår precis allt som sägs och skrivs, och gissar ibland... kan det lätt bli fel. Det gäller även dem som har svenska som sitt Modersmål! Att ha bättre ordförråd, förstå fler svåra ord hjälper många gånger väldigt mycket.

    Sedan ska man ju göra SITT BÄSTA. Det betyder inte att man kan lära sig allt och få A-betyg i alla ämnen. Vi är födda med olika talanger, alla är inte begåvade inom alla ämnen/områden. Någon kanske kan bli en Nobelpristagare i litteratur, men är samtidigt värdelös på matte. En annan person kanske kan bli uppfinnare av botemedel mot cancer, men hen kan kanske inte klara godkänt nivå i grundskoleidrott, hur mycket hen ens försöker! Vi har olika talanger och förmågor. Många av dem är medfödda. Mycket kan vi träna upp och utveckla, men inte allt. Är man t.ex färgblind så kan man inte lära sig se skillnad på de färger som man inte ser skillnad på! Är man tondöv, kan man inte lära sig sjunga rätt melodi (för att man hör inte att man sjunger fel).

    Jag tycker så här - att man ska lita på sina lärare, och följa deras råd. Om man ärligt gör allt som lärare ber om och gör sitt bästa - då måste man vara nöjd. Känner man att man har extremt svårt i något ämne, be om utredning - om det är dyslexi och/eller dyskalkyli man har, behöver man hjälp av en speciallärare.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA