Maria
    Hej. På måndag måste jag hålla ett tal på 5 minuter i kurs Svenska 3 i gymnasiet men jag vet redan nu att det är något jag inte kommer klara av (även fast det bara är inför en lärare). Eftersom att talet ingår i retorikdelen av kursen har läraren sagt att det måste göras för att få godkänt i Svenska 3.

    Jag har tidigare varit tvungen att besöka skolsköterskan pga panikångest och även fått hoppa av retoriklektionerna.
    Jag har pratat med min lärare om det finns nån annan uppgift jag kan göra istället men han säger att retorikdelen måste bli godkänt, annars kommer jag få F i hela kursen.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för jag måste bli godkänd i Svenska 3 för att få högskolebehörighet. Kan man kanske förhandla om uppgiften om man har läkarintyg? Eller finns det några tabletter eller nåt man kan få utskrivet på sån kort varsel?
    • : Maila rektor nu, på en gång. Det är rektor som med så kort varsel kan göra "någonting" t.ex flytta fram din muntliga presentation så att du hinner träffa läkaren och få intyg.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan, svår situation, speciellt när det är så kort varsel...!

    Jag undrar om du kan Försöka låtsas att det är ett vanligt samtal och inte en presentation/redovisning? T.ex om du och läraren sitter vid ett bord och bara pratar? Du kan väl prata med folk? Jag vet givetvis inte hur allvarligt det är, t.ex vad händer? Om det "bara" är så att du glömmer vad du tänkte säga -då är det inte så farligt för att lägre betyg än F finns ändå inte, så om du inte gör presentation eller gör ett försök... Kan ju inte bli sämre, tänker jag. Mitt råd är att du Gör ett ärligt försök och gör ditt bästa. Du blir stolt över dig själv, om du försöker. Nu vet läraren att du har svårt för det och ska försöka underlätta för dig på ngt sätt, är jag säker på.

    På lång sikt är det ett större problem: det kan bli svårt att hitta ett yrke där du aldrig behöver berätta eller förklara ngt för någon. Vad tänkte du jobba med i framtiden ?

    Ang marinas förslag ( kommentar ) ... Jo, du kan maila rektorn men det är ännu bättre om du gör ett försök på måndag och löser detta själv nu! Rektorn kan ju inte bota dig, tyvärr. Rektorn kan inte heller ändra innehåll i en kurs och ta bort obligatorisk moment men hen kanske har en idé hur det kan anpassas så att det fortfarande är en "muntlig redovisning" men att du ändå kan genomföra den... Om jag förstod dig rätt, låter läraren dig dra den inför honom enskilt, inte inför klassen (det är redan en anpassning). Testa genomföra detta enl lärarens förslag först. Kontakta rektorn hinner du göra sen... Lugnande tabletter ? Du frågar om det... Gå till Apoteket och fråga apotekaren vad de har som är receptfritt. Allt för starka medel som man får på recept, kan göra att du somnar eller blir apatisk till den graden att du inte ens orkar öppna munnen. Receptfritt lugnande medicin och testa göra presentation som om det är ett vanligt samtal -är vad jag råder dig att göra. Om du inte hinner skaffa medicin, testa äta honung och banan och om du tål mjölk- varm mjölk med honung och en banan -en halvtimme innan du redovisar ... Många säger att det är väldigt bra om man har problem med att sova. Då måste det ha lugnande effekt, tänker jag. Du förlorar inget på att testa i alla fall! Lycka till!

    • : Det är bara att jag fysiskt sätt inte klarar av det, i alla fall inte i fem hela minuter. Rösten bara slutar och jag måste verkligen anstränga mig för att inte svimma eller nåt. Det är lite svårt och förklara exakt vad som händer när man får en panikattack men att hålla ett argumenterande tal samtidigt är helt omöjligt. Jag har funderat på KBT terapi och receptbelagd medicin i framtiden men det är ingenting jag hinner göra innan måndag. Innan jag var tvungen att hoppa av retoriken försökte jag olika metoder att hålla presentationer på genom att prata om nåt man tyckte var intressant så man kunde vara fokuserad på det, prata om nåt man inte tyckte var intressant så man kanske blev mer apatisk än nervös. Jag provade att dygna dagen innan så jag inte skulle märka av att jag var nervös eller att lyssna på musik samtidigt så jag inte hörde mig själv prata och så vidare men problemet är ju inte att man är lite nervös. Jag har gjort och fått godkänt i alla andra moment i kursen så det är ju lite tråkigt att nån psykisk ohälsa man inte kan hjälpa står i vägen för högskolebehörighet i så fall.
    • Julia : Det här är en fråga som du måste ta med en skolpsykolog . Kontakt till skolpsykologen får du genom skolsköterska . Jag håller med dig men en studie-& yrkesvägledare eller lärare kan inte ändra på kursinnehåll och får inte ta bort obligatoriska moment i kursen. Jag är jätteledsen men vet inte hur vi kan hjälpa dig.:(
    • : Vet ni om det möjligt att kanske få receptbelagd medicin utskrivet eller nåt innan måndag kanske? Är över 18 men vet inte hur sånt funkar eller hur lång tid det skulle ta i så fall...
    • Milla : Det är Läkare och Psykologer som kan skriva ut recept. De brukar inte rekommendera mediciner det första de gör, utan gör utredning först. Det brukar ta några månader. Boka tid på vårdcentralen så snart du kan.
    • Milla : Läs även mitt svar där jag tipsar om att ringa till https://www.1177.se/Nyheter/Nyhetsbehallare/Nationellt/Nu-kan-du-fa-hjalp-att-sjalv-bedoma-vanliga-symtom/
    Läs alla kommentarer