anna

    Hej SYV! Jag har två frågor. Jag går i trean nu och har engelska 7. Vad händer ifall jag struntar i alla uppgifter och prov som läraren ger oss och istället skriver jag bara NP där jag kommer säkert få C eller B? Om jag skriver aldrig uppgifter betyder det att jag får F i kursen men kommer jag få F även om jag får B på NP? Och sen funderar jag på att tenta av engelska 7 kursen. För att tenta av fick vi 7 uppgifter: listening, writing, reading, language usage, speaking - dom delarna som ingår i NP och sen fick vi 2 inlämningsuppgifter till: skriva argumentative essay och lyric essay. Vad händer ifall jag inte gör dom sista två inlämningsuppgifterna? Kommer jag inte få godkänd då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    SYV sätter inte betyg. Kan därför inte svara på frågor om betygssättningen; det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens.
    Vill råda dig göra alla uppgifter: detta pga du vinner mycket på att få A i kursen och även så bra Kunskaper som möjligt; ang. NP så känner jag t.ex till ett fall då eleven blev mycket sjuk (svår förkylning eller allergisk reaktion...) och ej kunde skriva NP i svenska 3; sedan när det var Omprov - kunde inte hen delta (det var ngt. hinder där också) - så fick eleven F i den kursen fast hen låg på B-nivå sedan innan. .. Läraren har på förhand sagt att de som inte skriver NP får ej godkända betyg; men så kunde inte hen delta.... så fick komplettera sitt studiebevis på komvux sen och kom in på högskola ett år senare.
    *****
    Ingen vet om du t.ex blir sjuk och ska kunna komma till NP... till exempel.
    Ang. tenta av - från den dagen som betygen sätts (om du nu läser endast på heltid) läser du fortsättningsvis på deltid och förlorar därför rätten till studiehjälpen från CSN.
    Det finns många fördelar i att läsa "som vanligt" att inte försöka läsa snabbare - utan göra alla de uppgifter som läraren ger och försöka göra sitt bästa på varje uppgift.
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - Lycka till!
    Julia syv