Armand

    Gick precis klart första året på gymnasiet där jag går tekniklinjen. Skulle efter gymnasiet vilja gå linjen för ämneslärare i matematik samt idrott och hälsa (då jag hört från många att den kombinationen är bra inför framtiden), på Göteborgs universitet och vill ha matematik som förstaämne, vilket betyder att idrott är mitt andraämne. Har dock läst runt lite och det verkar som att man behöver några extra kurser för behörighet, b.la "Idrott och hälsa 2" samt "Biologi 1". Här ligger mitt problem, så som jag har förstått så erbjuder ej tekniklinjen Biologi 1, jag här även märkt att väldigt få skolor erbjuder kursen Idh 2 (detta gäller även min skola). Vad skall jag göra nu? Ska jag leta efter att gå på komvux för Biologi 1 efter gymnasiet (om 2 år), och även behöva reda ut det här med Idrott och hälsa kursen? Hur går allt till, gör jag någon prövning i Idh 2 för att bli behörig, eller borde jag boka ett möte med klassledarna när terminen börjat för att se om min idrottslärare möjligen kan betygsätta mig i Idh 2? Vad tror ni är det smidigaste sättet att lösa detta?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Armand,

    enligt info på https://lararutbildning.gu.se/digitalAssets/1717/1717627_--lp-beh--righetskrav--190201-.pdf så kräver Göteborgs universitet för behörighet till lärarutbildningen Lärare i idrott - godkända betyg i idrott och hälsa 2 och Naturkunskap 2.

    Du får gärna prata med personal på din gymnasieskola om möjlighet att läsa idrott och hälsa 2 och Naturkunskap 2 eller Biologi 1. Om detta inte blir möjligt, kan du komplettera för behörighet efter gymnasiet; det kan kanske också gå att påbörja studier på lärarprogrammet /om du blir behörig till ditt första ämne - Matematik (och för det behöver du Examensbevis med godkänt betyg i matematik4) - och samtidigt som du läser på lärarprogrammet försöka läsa Naturkunskap 2 på komvux och göra prövning i Idrott och hälsa 2.

    Vänligen
    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    ang. kurser i Idrott
    gymnasieskolorna måste erbjuda välja "någon kurs inom ämnet idrott, förutom den obligatoriska Idrott-och-hälsa 1" kursen. Fråga på din gymnasieskola vilken kurs din skola erbjuder.

    På komvux kan man tyvärr inte läsa idrott och hälsa -kurser... men det borde finnas möjlighet att göra prövning. Dock är det svårt att få godkänt betyg utan att ha läst kursen, därför råder jag dig försöka få läsa Idrott och hälsa 2 under dina gymnasiestudier.

    Däremot borde det inte finnas några problem med att på komvux få läsa Naturkunskap 2 eller Biologi1; de kurser brukar erbjudas. I Nk2 ingår det delar av fysik1 och kemi1 samt biologi1... om du får godkända betyg i kemi1 och fysik1a, har du redan kunskaper i minst hälften av kursen nk2 - det blir därför inte svårt att läsa den.