Maria
    Hej,
    Jag har en son som ska söka till gymnasiet 2017. Om jag har förstått det rätt skickas inte betygen med i första antagningen utan i den andra antagningen i april/maj. Stämmer det? Jonatan har läst på en internationell IB skola och har betyg utifrån det systemet. Hur skickar vi in hans betyg och när kan man senast komplettera ansökningen? Han får sina slutbetyg i juni.

    Om jag har förstått det rätt söker han i något som kallas "fri kvot". Har han lika stor chans att komma in på en gymnasielinje?
    Mvh Maria Moberg

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria! I vilken del av landet söker din som gymnasieplats ?

    Det jag rekommenderar är att du på http://antagningskanslier.se hittar kontaktuppgifter till rätt antagningskansli, utifrån vilken region din son söker till gymnasiet och kontaktar antagningskansliet och håller sedan kontakt med dem och följer de råd och instruktioner som antagningskansliets personal ger dig/er. Det är ju antagningskansliet som kommer att göra antagning.

    Rutiner kring antagningen är inte exakt desamma och det går därför inte att ge ett allmänt/generellt svar.

    En sak är det dock säkert: det är Inte svårare att komma in på gymnasiet med utländska betyg (förutsatt att man blir bedömd vara Behörig).