Mathias
    Hej!

    Har tänkt skicka in en ansökan till en stiftelse. Innan man kan göra det står det att man ska bifoga en berättelse om sig själv.

    Vad är det som de vill att dokumentet ska innehålla? Min livshistoria? Tankar om framtiden? Skolan?
    Jag undrar också hur långt ett sånt här brev ska vara?

    Mvh Mathias

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mathias,

    det är svårt att ge ett generellt svar på din fråga, eftersom det kan bero på vad den personen som läser ditt brev /berättelse/ tycker och vad hen vill veta om dig.

    Mina råd är:
    se om det på stiftelsens hemsida står mer om exakt vad de vill veta om dig; och i så fall försök följa de "anvisningar";
    om du inte hittar någon info om vad de vill brevet/berättelsen ska innehålla, så skulle jag skriva så här:

    en kort sammanfattning med grundfakta
    - namn, ålder, var du bor, vad du gör nu /t.ex studerar och var och när studierna kommer att avslutas/... och Anledning till varför du vänder dig till Stiftelsen.
    Men längre ner skulle jag utveckla - berätta mer ingående om din situation och dina intressen, mål i livet mm.

    Om du har mycket att skriva/berätta, kan du gott dela upp din berättelse i olika avsnitt /kapitel/, t.ex
    Mina intressen...

    Mitt mål i livet

    Hindren jag upplever...
    Det här gör mig glad...

    Arbetslivserfarenhet och/eller praktik
    ::::::::::::::::::::::::::

    Min familj
    ::::::::::::::::::::::::::

    Uppdelningen gör det lättare att läsa för man kan "hoppa mellan" de olika avsnitt och läsa mer noga i just de avsnitten som man är mest nyfiken på eller som är mest relevanta.

    Vänligen

    Julia SYV