Klara
    Hej! Jag går samhälle beteendevetenskap och tar studenten nu till sommaren! Jag hade planerat att åka till USA i sen september eller oktober som Au Pair men fick idag reda på att man måste ha en gymnasieexamen för det. Jag har F i Matte 1b, 2b och naturkunskap 1b. Jag vet att det är matte 1b som saknas för det. Jag har lite panik+ångest för jag vill verkligen åka nu till hösten då de flesta familjer söker Au pairer mellan juli-oktober. Vill inte vänta ett år! Min fråga då är om det går att läsa upp matte 1b kursen snabbt på komvux, eller ett annat ställe som sommarskola? Har inte alls bra koll på vart det gäller. Drömmen är ju såklart att det skulle kunna göras klart på 1-2 månader! Funkar det? Mvh :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Klara,

    du kan läsa Matematik 1a på komvux, som är lite lättare mattekurs; det går att ta ut examen från komvux med godkänt betyg i matte 1a även om examen från "samhällsvet.programmet".
    En mattekurs, matte 1a, eller 1b eller en annan matte-kurs kan man på komvux, om man läser på Heltid - läsa på fem veckor (detta för att kurserna är á 100 poäng och Heltid = 20 gymnasiala p. per vecka).
    Hälsningar
    D: