Karoliina
    Om man absolut vill läsa hotell och turism, men redan nu vet med sig att man vill läsa vidare på högskola - hinner man komplettera saknade kurser för särskild behörighet på Komvux INOM ETT LÄSÅR efter gymnasieexamen? I detta fall Matematik 3b och Samhällskunskap 1a2. Och hur sannolikt är det att man får dispens från 20-årsregeln om man fortfarande är 19 år när höstterminen på Komvux börjar?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    matematik 3b läser man på fem veckor och samhällskunskap 1a2 - på 2,5 veckor, om man läser på heltid, alltså tar det sammanlagt 7,5 veckor om man läser på heltid eller 15 veckor - på halvtid.

    Någon "dispens" behöver man inte söka: om en elev läste 3 år på gymnasiet om fick Examensbevis eller Studiebevis, spelar det ingen roll hur ung eleven är för att få lov att börja läsa på komvux.

    Vänligen
    L.

    Liselotte