Nisse
    Jag hoppade av gymnasiet förra året och nu vill jag söka in igen, hur gör jag för att söka in?
    • Anna : Har du några godkända betyg i gymnasiala kurser?
    • : Nej, jag har bara mina betyg från 9:an och dom är godkända.
    • Anna : När fyller du 18 år? Detta frågar jag för att förstå om jag även kan tipsa dig om folkhögskoleutbildningar...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till och med det året du fyller 19 år har du rätt att bli antagen till gymnasiet "från början" alltså till år1. Du kan söka på samma sätt som du gjorde när du sökte förra gången; du lägger in din ansökan på Hemsidan för gymnasieval (i ditt län). Om du uppger vilken stad du är folkbokförd i och så är det bra att veta om du vill söka läsa på gymnasiet i samma stad - så kan vi ge mer konkret hjälp. Det finns många olika gymn.antag.kanslier.
    Vid ansökan till första gymnasieåret konkurrerar du med dina Grundskolebetyg (de betygen som finns i ditt Slutbetyg från grundskolan).
    *********
    Om du har några eller ännu bättre - MÅNGA godkända betyg från år1, kanske du skulle kunna "hoppa in" i år2 till hösten, men för det måste flera saker stämma överens: ledig plats måste finnas på just den utb., som du vill hoppa in i + rektor kan ändå säga Nej, och vägra ta in.
    Din rättighet ligger i att söka till år1. Men sedan om du kommer in i år1, och kan uppvisa många godkända betyg från samma utbildning - bör du bli uppflyttad till år2 eller få Individuell studieplan som ger möjlighet att uppnå kraven för exam.bevis på kortare tid än 3 år.

    Allmän kurs på en folkhögskola
    Alternativ till gymnasieskolan är att läsa mot omdöme om grundläggande behörighet på en allmän kurs på en folkhögskola. Dock måste man vara 18 år eller "nästan 18 år", detta pga folkhögskolorna ej får statsbidrag för studerande som är under 18 år... och tar därför inte in om man är yngre.
    Men utbildningsförvaltningen kan dock köpa plats på en folkhögskola (om bedömning görs att det är ett bra alternativ för ungdomen).
     ***********
    Det är inget som säger att du ej skulle kunna söka både till gymnasiet och till flera olika folkhögskolor. Men frågan är När fyller du 18 år...?

    Ansökan till gymnasiet
    Du behöver se till att din ansökan "hamnar" i antagningssystemet. Kontakta ditt gymnasieantag.kansli för att få inloggning. Vilket "ditt" kansli är - beror på vilken kommun du är folkbokförd i.
    T.ex om ungdomen är folkbokförd i Dalarna eller Gävleborg - söker hen via Gymnasieantagningen för Dalarna och Gävleborg som ligger i Falun; adress: Myntgatan 2 79151 Falun
    Kontaktuppgifter - Epost: [email protected] Tel: 023-77 70 30.
    Om ungdomen kontaktar sitt gymn.antag.kansli borde hen få inloggning och kunna göra gymnasieansökan på egen hand, men annars så bör gymn.antag hänvisa till den personen som bör hjälpa till, t.ex SYV på någon skola (kan t.ex vara SYV på IM-programmen). SYV-en på din f d grundskola kan också hjälpa dig men kan annars svara att pga du ej går på just den skolan nu så är inte du den skolans ansvar... det är dock inte förbjudet att hjälpa de f d eleverna, men det är inte alla skolor som gör det.

    Kommunens Aktivitets Ansvar
    Ungdomar som är mellan 16 och 20 år gamla och som ej går i skolan och ej aktivt söker jobb (inskrivna på arbetsförmedlingen) bör omfattas av insatser från KAA. Det bör även i din kommun finnas minst en person som är ansvarig för KAA. Och hen kan mycket väl hjälpa dig söka till gymnasiet.

    Hänvisningar:
    info om gymnasieprogrammen - gymnasieguiden.se/gymnasieprogram
    info om över 2.ooo yrken - www.framtid.se
    framtid.se/yrke/kaa-ansvarig
    allmän info om folkhögskolor i Sverige - framtid.se/studier/folkhogskola