• Liselotte :

      Tips: du kan testa fråga på Arbetsförmedlingen - om arbetsförmedlare känner till några arbetsgivare som de vet brukar ta på praktik eller om AF-anställda /arbetsvägledare/ kan rekommendera dig att kontakta vissa företag där de har goda kontakter. Jag kan inte lova att det kommer att leda till att du hittar en APL-plats, men det skadar inte att testa göra så. Kontakuppgifter till AF finner du på arbetsformedlingen.se/Globalmeny/Kontakt. Glöm inte att uppge i vilken stad & inom vilken bransch du söker APL-plats samt under vilken period /vilka veckor/. Lycka till!

    • Liselotte : Du kan också testa vända dig till Branch-organisationer. Om du uppger inom vilken bransch din utbildning ligger, kan vi tipsa om "de rätta" bransch-organisationerna.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mikolaj,
    Det är olyckligt om din skola inte kan hitta APL plats åt dig. I undantagsfall kan rektor besluta om att eleven kan ha APL på den egna skolan.
    Annars så är det givetvis jättebra om du försöker hitta en plats på egen hand. Att söka praktikplats kan man på många sätt jämföra med att söka jobb.
    Det är mycket bra om du har någon kontakt (exempelvis genom släkt och vänner känner någon som jobbar där) på en arbetsplats och där kan du i så fall börja fråga - i första hand.

    Tips: fråga dina lärare om de har kontakter som kan hjälpa dig få APL-plats. Skicka e-post eller ring till några arbetsplatser där du vill gå på APL. Det hjälper ofta om man kan kort förklara varför man vill gå på praktik just på deras arbetsplats (ex. att du hörde mycket positiva saker om just deras arbetsplats eller läst på deras hemsida om någonting som du blev extranyfiken på).Fråga på många olika arbetsplatser samtidigt (men du behöver inte berätta för arbetsplatserna att du frågar överallt...). Om man endast frågar på ett ställe och väntar på svar - förlorar man tid, då det kan bli tyvärr Nej som svar... Frågar du på många olika arbetsplatser, är chansen större att du får ett positivt svar (än om du endast frågar på några få).
    Viktigt! Bli inte ledsen om du får Nej på många ställen/arbetsplatser... det kan bero på att chefen fattade ett principiellt beslut om att inte ta emot praktikanter eller att de redan har lovat för flera andra praktikanter, som hann fråga före dig... . Man ska bara fortsätta fråga vidare, utan att ta åt sig av negativa/avvisande svar.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Många vänliga hälsningar och lycka till i sökande efter en APL-plats!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hej !
    Enligt Gymnasieförordningen 4 kap 12 §, är det Huvudmannens ansvar att skaffa APL-platser.

    Det är alltså inte ditt ansvar som elev att skaffa en APL plats, utan din skolas ansvar. Länktips - skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/forbereda-elever-for-studier-och-arbetsliv/sa-kan-huvudman-och-rektor-organisera-arbetsplatsforlagt-larande-apl

    och

    youtube.com/watch?

    På yrkesprogram i gymnasieskolan ska APL förekomma i minst 15 veckor.

    En elev som går gymnasial lärlingsutbildning ska genomföra mer än hälften av utbildningen som APL.

    Det är huvudmannen som ansvarar för att skaffa platser för APL och för att de krav som finns för utbildningen uppfylls. Huvudregeln är att utbildningen bara får anordnas om APL kan erbjudas.

    Utgångspunkten är att APL alltid ska vara förlagt till en arbetsplats. Det finns 2 situationer då APL får förläggas till skolan: 1) om planerade platser för apl inte kan tillhandahållas på grund av omständigheter som huvudmannen inte kunnat råda över. 2) om utbildningen av säkerhetsskäl inte kan förläggas till en arbetsplats utanför skolan. Om utbildningen har skolförlagts på grund av första punkten ska huvudmannen vidta de åtgärder som behövs för att utbildningen så snart som möjligt ska förläggas till en arbetsplats.

    Det finns inget formellt krav i skollagstiftningen på genomförd apl för att en gymnasieexamen i form av en yrkesexamen ska kunna utfärdas. Dock är genomförd apl ofta en förutsättning för att en elev ska kunna nå kunskapskraven i vissa kurser. Om en elev till exempel har haft omfattande frånvaro under sin apl kan eleven ges möjlighet att på andra sätt visa på de kunskaper som han eller hon skulle ha visat genom APL.

    Läs gärna mer via nedanstående länk till information på Skolverkets webbplats om APL.

    Hänvisningar:

    Yrkesprogram i gymnasieskolan ska innehålla APL: 16 kap. 16 § Skollagen
    Regler för arbetsplatsförlagt lärande i gymnasieskolan: 4 kap. 12-14 §§ Gymnasieförordningen
    Krav för utfärdande av gymnasieexamen i form av yrkesexamen i gymnasieskolan:16 kap. 27 § Skollagen
    Krav för utfärdande av gymnasieexamen i form av yrkesexamen i gymnasieskolan: 8 kap. 4-6 §§ Gymnasieförordningen.

    Länkar:

    Här hittar du skollagen, gymnasieförordningen och förordning om vuxenutbildning: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/skollagen-och-forordningar

    Elevens tid på APL. Planera, genomföra, följa upp: https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/arbetsplatsforlagt-larande/elevens-tid-pa-apl