Ida
    Jag är klar den 3e juni med att läsa klart gymnasiekompetens från folkhögskola - hur ansöker jag högskola med betyg därifrån?

    Jag vill börja plugga ganska snabbt på högskola men jag vill inte ta studielån, finns det något sätt att undvika studielån men kunna plugga ändå?

    Vad läser man om man vill bli egen företagare?

    Jag är jätteosäker på vad jag vill bli, jag vill ha en bra lön på mellan 30-40.000 i månaden - vilka yrken har ljusast framtidsutsikt just nu?

    Tack!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Det är bra att du vill plugga vidare och vidareutbidlningar finns inte bara på högskola, utan även på andra ställen, som Yrkeshögskola>>, KKU>> och inom folkhögksola finns det utbildning till Fritidsledare>>, som är på eftergymnasial nivå.

    ...till högskoleutbildningar som startar augusti-september var sista ansökningsdag 15 april, nästa gång du kan söka är mellan 15 september och 15 oktober till utbildningsstart i januari 2017.

    Det finns fortfarande några yrkeshögskoleutbildingar att söka till start hösten 2016 - i vilken del av Sverige bor du eller vilka regioner kan du flytta till?

    Du undrar om vilken utbildning krävs det för att bli egen företagare. Det är extremt svårt att svara på. Kort svar: det är du själv som bestämmer för att det är du som ska skaffa kunder och sälja dina produkter eller tjänster till dem (vad du tycker du behöver veta för att sälja dina produkter eller tjänster - det är den utbildning du behöver skaffa dig).

    Yrken som har ljusast framtidsutsikt just nu är

    Sjuksköterska>>

    Förskollärare>>

    Speciallärare>>

    Undersköterska>>

    Lastbilsförare>> (med specialisering på kortare transporter)

    Om vilka yrken som blir bristyrken år 2020-25, läs här>>

    Kika gärna på alla de olika yrken, på www.framtid.se och uppge i vilken del av landet du bor eller vart du kan flytta - då kan jag ge dig tps på utbildningar.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Här får du tips på några yrkeshögskoleutbidningar (på distans, du behöver alltså inte flytta för att gå utbildning): även om du kanske inte är behörig, kan du ändå komma in /detta pga Yrkeshögskola kan ta in obehöriga i "fri kvot", vilket högskola inte kan göra/...

    på den här utbildningen>> ,på den här>> samt på den här>> och på den här>> finns det Restplatser och du kan fortfarande söka dem;

    Det finns också några YH där sista ansökningsdag ligger framför oss (de flesta hade sista ansökningsdag 15 april eller 1 maj) - den här YH>>  och även den här>> har sista ansökningsdag 31 maj 2016;

    den här Yrkeshögskoleutbildning>> har sista ansökningsdag 3 juni 2016;

    den här YH>> har sista ansökningsdag 23 juni; och den här>> - 30 juni; och den här>> - 15 august 2016 och den här>> - 26 september (start på utbildningen är i mitten på november).

    Alla YH-utbildningar som är på distans med Restplatser kan du se här>> men det finns, som sagt, även dem som har ordinarie sista ansökningsdag som inte redan har passerats, dvs man kan söka dem i vanlig ordning.

    Alla YH med Restpaltser (bunden studieform och distans, alla) - kan du se här>>

    Se hela utbudet av YH på www.yhguiden.se

    Hej igen!

    Om man utbildar sig till Socionom>> har man många olika möjligheter sen: man kan söka jobb bland annat som Socialsekreterare (och på sikt bli Enhetschef inom Socialomsorg>> ), som Kurator>> på olika ställen, dvs i grund- och gymnasieskola, högskola, på sjukhus och i många olika projekt där man kan t.ex jobba som Behandlingspedagog>>

    Det finns ockaå många olika påbyggnadsutbildningar för en Socionom, t.ex kan man vidareutbilda sig till Psykoterapeut>>

    Angående matematiken: jag tror du har läst Matte 1a. Nu är du behörig att läsa Matte 2. På nivå 2 finns det kurser matte 2a, 2b och 2c. c-spår är avancerat, b - medelsvårt. Det är OK att läsa a-spår, du blir behörig till Socionom i alla fall. Så du kan läsa Matematik 2a - t.ex på komvux. Det är en kurs á 100 gymnasiala poäng och läses på heltid under fem veckor (eller på halvtid - på 10 veckor). Du kan också läsa den långsamt - på 25% av studietakt under en hel termin, dvs under 20 veckor. Du ansöker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Om du kan skaffa dig kunskaper på egen hand (genom självstudier), kan du göra Prövning>> och få betyg på prövningen. Det spelar inte någon roll hur du får betyg, om du läser kurs eller tentar av den (gör prövning).

    Om du vill komma in på högskola till våren 2017, måste du göra ansökan senast 15 oktober. Det är OK att inte bli behörig till 15 oktober, men du måste bli behörig innan sista kompletteringsdag, som blir 1 december 2016, läs mer här>>

    Du kan också fråga på din folkhögskola om du kan läsa en kurs Matte 2 (a, b eller c - spelar inte någon roll), om du hellre vill läsa på en folkhögskola. Det som är viktigt att du har betyg eller omdöme som säger att du har godkända kunskaper i matte 2 innan 1 december 2016. I annat fall missar du komma in till våren 2017 men kan söka till nästa start, till hösten 2017.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp, återkom om ngt är oklart!

    Lycka till!

    Julia Syv

    • : Jag är intresserad utav att gå socionomutbildning eller liknande, kommer det vara lätt att få jobb inom det?
    • : Jag har läst matte 1a1 tror jag det heter men på socionomutbildning behöver man matte2, jag är sugen på att ansöka till högskolan VT17 - hinner jag läsa matte2 tills dess och hur gör jag för att läsa matte2?
    • Julia : Jag kommer nu att utöka mitt svar ännu en gång. Läs ovan om en stund. :)
    • : Om jag vill söka kursen matematik 2 på komvux hur gör jag då? Kan jag läsa det på distans också?
    • : Tack!
    • Anna : I Vilken kommun är du folkbokförd? Du söker till komvux i "din kommun", där du är skriven/folkbokförd.
    • Anna : Ansökningsperioder och möjlighet att läsa på "distans" varierar, dvs är olika i olika kommuner. För att svara på din fråga om studier på komvux, måste man veta i vilken kommun du är folkbokförd.
    • : Jag bor i Stockholm, bokförd i Skarpnäcks stadsdelsförvaltning. :-)
    • Anna : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    du bör söka till komvux i Stockholms stad. Där startar kurser kontinuerligt under året. Du bör söka minst 8 veckor innan kursstart. För att kunna söka skapar du först ett "konto" (sparar dina uppgifter) och sedan gör en ansökan.

    Du får nu ett antal snabblänkar till de sidorna där relevant info finns:

    här>> skapar du "konto";

    här>> finner du kontaktuppgifter till komvux i Stockholm;

    Vilken kurs - Matematik 2a, 2b eller 2c - bör du anmäla dig till? 2a är en lättare kurs, 2b är medelsvår och 2c är avancerad (svårt).

    För behörighet till vidare studier spelar det (oftast) ingen roll vilken av de kurserna (a, b eller c) som man har betyg i. För säkerhets skull, se i Behörighetskraven på den utbildningen som du vill söka till sen, när du har kompletterat med matte 2 kursen.

    På komvux i Stockholm kan man läsa matematik 2 på distans.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Lycka till med anmälan till komvux och med dina framtida studier!

    ANNA

    • : Tack!! Det hjälpte!! Jag funderar på att läsa engelska 7 också, eller är det "onödigt" ? Jag behöver inte det för att söka utbildningen jag vill gå men jag undrar om det kan gagna mig?
    • Mikael : Att kunna mer engelska är alltid bra, oavsett vilket jobb eller vilken utbildning man söker, så jag tycker att du bör läsa eng 7 om du har möjlighet. Annars så kan man alltid bedriva självstudier. Lycka till!