Pari

    I vilken ordning är universitet från högsta till lägsta chans att bli antagen inom KPU för ämneslärare på gymnasienivå med ett ämne? T ex: 1- KTH 2- Stockholms universitet 3- .... osv. Jag vill söka KPU men vet inte vilket universitet över hela Sverige har högsta antalet antagna dvs lättast att bli antagen? Jag bor i Stockholm och kan läsa på distans i andra städer. Den andra frågan är finns det möjlighet att arbeta heltid på en gymnasie för en lärare med ett ämne? Ska man jobba på två skolor halvtid ist? Om man ska jobba på två skolor, är det lätt att få ihop schema och hinna med att åka mellan två skolor? Är det att arbeta i varje gymnasiet bara halvtid? Eller det är lätt möjligt att jobba på en skola heltid också? Hur ser det ut? Jag är ämneslärare student på universitet och vill avsluta med ett ämne på gymnasienivå och läsa vidare KPU men undrar om man får heltid jobb eller inte? Och undrar om man får samma lön som en lärare med två ämne? Eftersom ett ämne ger examen (bachelor ) men två ämne ger högre dvs masterexamen? Är det samma lön för en lärare med ett ämne examen och en lärare med två ämne båda på gymnasienivå?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Pari,

    du undrar över antagning till KPU och om lärarlöner.

    Det är stor lärarbrist i Sverige idag. Skolorna kämpar med att lösa situationen bäst de kan. Det är blir många ggr rätt så "slumpmässigt" med lärar-tjänster och löner... men det är (eller i alla fall bör vara) så att det lättare att få en heltidstjänst på en och samma skola om man är behörig i flera ämnen och även få högre lön, om man är behörig lärare i flera ämnen.
    Som behörig lärare i Ett ämne, "tvingas" man ofta undervisa i ämnen, i vilka man inte är behörig - t.ex pga schemat annars inte "går ihop".
    Statistik ang. löner sammanställs av Statistiska Centralbyrån 2 år senare men kontakta SCB och fråga om de kan plocka fram någon sort statistik som svarar på din fråga om lärarlöner. Dock är det rätt så "ointressant" vad de andra får för lön, när det gäller för dig att få lön - detta pga det är Individuell lönesättning; även det faktum att du är en duktig löneförhandlare och/eller har "extrameriter", ex. kan något extra språk och kan därför agera tolk i kontakter med elevernas föräldrar, vid behov, kan du ta fram på en löneförhandling och kan få upp din lön... men om skola redan har "överskridit" sin budget och ej har någon ekonomisk möjlighet att ge högre lön, kan du i så fall inte få högre lön, även om du egentligen förtjänar högre lön.

    Det är viktiga frågor du ställer. Dock är det olmöjligt att ge konkreta svar mer än att det är bättre att försöka bli behörig lärare i flera ämnen, än i ett ämne (men det beror också på - vilket? eller vilka ämnen?... ex. lärare i matematik eller i svenska kan få heltidstjänt på en och samma skola men lärare i psykologi och mediekommunikation - kanske med sina 2 ämnen ändå kan få max halvtid... för att fler elever finns inte som ska läsa de "små ämnena").

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    L.

    Liselotte

    Om antagning till KPU
    Om konkurrens om platser uppstår, tas det in i första hand lärare som ska bli behöriga i flera ämnen (fick vi svar från utbildningsansvariga på alla de ställen där vi frågade) men jag kan också tänka mig att det kan spela roll Vilket ämne det är om det är ett ämne... och jag hoppas också att antal platser på KPU kan utökas så att alla som är behöriga sökande till KPU ska kunna tas in. Det är ju lärarbrist!