Fatima
    Hej ! Idag har antagningsbeskedet för andra urvalet, var antagen till ett program med 300 HP redan i första urvalet, men reserv till ett mitt förstahandsval, mitt nummer var då 141 i BI, och 475 i HP-kvoten. Idag fick jag besked om att mitt reservnummer har blivit 67 i BI (antal antagen 38) , och 275 i HP-kvoten (antal antagna 25). Visst är det liten chans? Men att många har tackat nej, fick mig att tänka lite positivt, men om jag inte kommer in , tror ni att chansen för att komma in bli större?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima,
    jag tror - tyvärr - att du har väldigt liten /obefintlig/ chans att komma in från RESERV (utifrån de uppgifter som finns i din fråga); om du nu är Reserv nr.67 och antal antagna är 38.. skulle det behövas att samtliga antagna skulle hoppa av utbildningen - men även då är det inte alls säkert att turen skulle komma till dig; och ännu sämre är oddsen för dig i HP-urvalsgruppen (det är 25 utbildningsplatser och ditt reservnummer är 275...).
    Om jag förstår dig rätt, har du en plats på ett program. Om du kan tänka dig läsa där du redan är Antagen, så är det jättebra!
    Att du skulle komma från Reserv på ditt första alternativ, när siffrorna ser ut som de gör - tror jag inte alls på, tyvärr. Jag skulle, ärligt talat, säga att chansen är "lika med Noll", i princip.
    Jag är ledsen att behöva svara på det viset, men det är vad jag uppriktigt tycker och tror.

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej! Jag har koll på hur det ser ut angående platser, men jag tänker att de som är reserver kommer att tacka nej efter andra urvalet, så att mitt nummer kommer högre upp, när det gäller HP, så vet jag att man inte kan konkurrera med en sån låg siffra, men mitt hp resultat kan användas för urskiljning. Ja , jag kommer att läsa programmet som jag är antagen till, så att jag inte förlorar inget. Kommer även söka igen till våren, för programmet finns i vårterminen också.
    • Mikael : Det låter bra! Du har en genomtänkt plan. Lycka till!