Simon
    Hej!
    Jag har nyligen börjat titta runt på utbildningar och har blivit intresserad av civilekonom och ekonomprogrammet som finns att studera på högskolan. Sedan tidigare har jag en gymnasieexamen från ekonomiprogrammet.
    Problemet för mig är att jag saknar matematik 3b, som behövs för alla ekonomiprogram på högskolenivå, då jag under gymnasietiden valde att ta ett F i det ämnet. För att kunna bli fullständigt behörig måste jag därför plugga upp matematik 3b på komvux, vilket gör att jag hamnar i grupp B2 istället för B1 när jag söker.
    Nu i vår gjorde jag högskoleprovet för första gången och förväntas hamna mellan 0,8-0,95, beroende på normeringen. Jag planerar även att göra nästa prov.
    Nu till min fråga. Hur stor är chansen för mig att komma in på ett ekonomprogram någonstans i Sverige med ett uppläst matematik 3b, en ganska låg meritpoäng från gymnasiet på 13,20 och ett HP på 0,8-0,95? Jag förstår inte riktigt antagningsstatistiken. Om man t.ex. kollar HP antagningen till civilekonomprogrammet i Karlstad HT 2018, står det 0,90 i urval 2. Betyder det att den lägsta poängen som blev antagen låg på 0,9 eller att 0,9 var det lägsta man behövde ha för att kunna konkurrera i den gruppen? Det var allt!

    Med vänliga hälsningar,
    Simon

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Simon,
    BI och BII
    och
    Urval1 Urval2 - är Olika "saker".
    ***
    BI konkurrerar om de platserna som är avsedda för sökande i direktgruppen;
    BII är sökande som konkurrerar om platser i kompletteringsgruppen;
    Urval 1 görs efter det att kompletteringstiden gick ut och Antagna ombeds svara om de vill behålla sina platser; när de Antagna i alla grupper, BI, BII, BF, HA svarar och några platser befrias görs i alla grupper, bl.a i BI och BII Urval 2, som betyder att några från RESERV kallas in på de platser som har befriats när några av de Antagna tackade Nej till sina platser.
    Det kanske blir lättare att förstå om man kallar BI för DIREKTGRUPPEN och BII för KOMPLETTERINGSGRUPPEN och glömmer siffrorna "I" och "II".

    Liselotte

    Om jag förstår rätt, så har du idag inte godkänt i matte 3, så du är obehörig till ekonomiprogrammen på högskolenivå. Obehöriga kan inte tar in på högskoleutbildningar. Du kan söka men du kommer få svar obehörig.
    Däremot kan du komma in på yrkeshögskola.
    Yrkeshögskoleutbildningar inom ekonomi brukar kräva matte 2 och det har du godkänt betyg i, om jag förstår det rätt.
    Kika gärna på yrkeshögskoleutbildningar: yhguiden.se/resultat?Category.id=3&Education.

    • : Hej igen! Om jag skulle läsa upp matematik 3 på komvux, kommer jag att konkurrera i alla grupper då? B1, B2 och HP?
    • Anna : Om du har ett giltigt resultat på högskoleprovet, kommer du prövas i HP_urvalet; du är inte behörig utan komplettering, därför kan du inte prövas I DIREKT-gruppen, BI; För att prövas över huvudet taget, måste du bli behörig först, och då behöver du komplettera. Om du blir behörig, vilket du blir genom en Komplettering, kommer du prövas inom betygsgrupper i BII, kompletteringsgruppen.