Linus
    Hej. Hur ska man tänka när man väljer universitet? Har funderat på att läsa juristprogrammet. Bor i Karlstad och vi har precis fått en juristutbildning här, men i framtiden vill jag gärna jobba på de större affärsjuridiska byråerna, är det då otaktiskt att välja en studieort som är distanserad från mina önskade arbetsgivare? Dessutom så har exempelvis Stockholms Universitets juristutbildning gott renommé internationellt, så även Uppsala, anser arbetsgivarna det vara sämre med en mer oetablerad utbildningsort/universitet? Privatekonomiskt är det såklart jätte fördelaktigt att plugga i sin hemstad, men jag vill inte att det ska vara på bekostnad av min potentiella status som nyexaminerad och begränsa mina karriärmöjligheter.

    Tack på förhand.

    /Linus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,
    det är tyvärr mycket svår bostadssituation i hela landet, men ännu svårare i storstäder som Stockholm och Göteborg... och vi känner t o m exempel när folk hoppade av utbildningar i Stockholm efter några månaders "runt-flyttande" mellan femtehands-kontrakter... jättetråkigt! men vi på fråga syv kan inte påverka bostadssituationen; vi kan bara berätta om vad vi känner till och ge råd.
    Det är, precis som du själv skriver, mycket fördelaktigt att plugga i den staden där man redan bor; förhoppningsvis kan du bo hemma /på samma adress/ under dina studier, du känner också till staden och priser på "allt" är lägre utanför stora städer, som t.ex Stockholm, trots att man får samma belopp i studiemedel, oavsett var man studerar eller bor. På så sätt är det på flera olika sätt mycket fördelaktigt att läsa i sin egen stad.
    Vad olika arbetsgivare anser om olika utbildningar på olika orter kan variera väldigt mycket och går inte att förutse i alla de olika fallen.
    Det absolut viktigaste är att du Kommer in på en utbildning och att du Med Godkända resultat och Med hälsan i behåll också avslutar dina studier. Ang. hälsan: det är extremt viktigt att inte överanstränga sig, inte "gå in i väggen", vilket kan hända om man oroar sig för ekonomi, om bostaden mm.
    Så, om du frågar oss här på fråga syv, vilket du ju gör! :) - så svarar vi att vi tycker det är både smart och även snällt (mot de som ej har en relevant utbildning i sin egen stad och pga är tvungna att flytta) att söka utbildningar i första hand i sin egen stad.
    Det kan dock finnas olika åsikter i den frågan. Det är inte någon exakt vetenskap. Alla som inte håller med mig, är välkomna att skriva sina åsikter i kommentarer till mitt svar!
    Vänliga hälsningar
    ANNA