Andreas
    Hej, jag har en snabb fråga.
    Jag går Teknik programmet på gymnasiet just nu och tycker att det är mer än svårt.
    Om vi säger att man får gymnasieexamen och har F i ämnen Matte 3C och Fysik, hur stor är chansen att man blir antagen till en Yrkeshögskola(vilket IT orienterad program som helst.....favoriten skulle vara Certifierad system- och nätverkstekniker).

    Redan tack i förhand! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas!

    Om du menar den här YH http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/certifierad-system-och-natverkstekniker1 - så krävs det för behörighet ett års arbetslivserfarenhet också. Det är klart du kan söka och du kan komma in i "fri kvot" i så fall (20% av platserna som kan tillsättas av obehöriga). Det planeras 35 utbildningsplatser på den utbildningen och i fri kvot är det således 7 platser.

    Jag tycker du bör söka både den YH men också andra alternativ: jobb, andra utbildningar och även praktikplatser, som t.ex. Arbetsförmedlingen kan hjälpa till.

    Exakt hur stor chans du har att komma in, kan inte jag svara på. Det beror på vilka meriter har de andra sökande till samma utbildning.

    Hälsningar

    Mikael SYV