pai
    Hej! Jag flyttade hit i Sverige för ca 2.5 år sedan ifrån Kina. Jag hoppade av gymnasium för att spela musik i mitt hem land, samtidigt jobbade jag heltid på flera olika jobb. Under min tid i Sverige har jag läst svenska som andra språk 1.2.3, Engelska6, Samhällskunskap1b och Matte 1a på komvux ( Jag kommer snart börja historia och religionskunskap kurser). Efter dessa kuserna är jag färdiga med de flesta kärnkurserna, trots att det räcker inte dock av 2400 gymnasiaum poäng. Däremot har Jag läst att det finns s.k reell kompetens för de som hoppat av gymnasium men haft någon erfaranhet i någon område när det kommer till högstudie antagning. Jag har hittat en utbilning som heter "Medier, engelska och globalisering" som jag verkligen tycker om! Så fråga är enligt min situation hur stor chans jag kan få för att bli antagen? Om chans är lite vad tror ni att jag bör plugga mer på komvux för att få mer chans till antagning? Tacksam för svar!

    Mvh
    Pai

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pai!

    Jag tycker du kan Ansöka på "reell kompetens" redan nu och hur du gör, kan du läsa på den här sidan, klicka här >> för information och här >> kommer du direkt till blanketten

    men fortsätt samtidigt läsa mot Examensbevis så som du gör nu. Du måste också göra högskoleprovet för att i fall man blir bedömd ha Grundläggande behörighet på "reell kompetens", har man i så fall inget att konkurrera om en utbildningsplats med (för att man har inte fullständiga betyg från gymnasiet) och då blir Högskoleprovet - "ett måste".

    Men även om du inte har gjort högskoleprovet förut och inte heller anmält dig till vårens högskoleprov som äger rum i april 2016, sök ändå på "reell kompetens" för att i fall antal behöriga sökande blir färre än antal platser på utbildningen, kommer i så fall alla behöriga sökande in (för att ingen konkurrens uppstår).

    I fall du till hösten 2016 inte kommer in på din drömutbildning, fortsätt läsa mot Examensbevis.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Julia Syv

    • : Tack för ditt svar Julia!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!