Kelvin

    Hejsan! Just nu går jag på en teknik linje på gymnasiet. Jag är däremot väldigt intresserad utav att söka till en ekonomilinje på högskolan. Helst civilekonomlinjen. Det jag bekymrar mig över är poängen. Jag är relativt säker på att mina betyg inte riktigt håller minimum kravet till att söka in på linjen, men i närheten. Vad jag vet finns det enskilda kurser som kan läsas efter gymnasiet, ger de extra poäng? Tack på förhand! Bor och går i skola i Helsingborg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kelvin,

    vid ansökan till högskola/universitet i Sverige gäller det att man måste bli BEHÖRIG: då måste man ha både Grundläggande och särskild behörighet. Till Civilekonomprogrammen brukar särskild behörighet bestå av matematik 3b och samhällskunskap 1b.
    Är man behörig, deltar man i Konkurrensen.
    Man kan delta i HP-urvalsgruppen (högskoleprovs-resultat) samtidigt som man deltar i Betygsgrupper, både i direktgruppen, BI, och i Kompletteringsgruppen, BII.
    Gör högskoleprovet! - är mitt första råd
    och försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser.
    Efter gymnasiet kan du söka direkt, men om du inte kommer in - försök skaffa dig betyg i matematik 4 och 5; i moderna språk 3 och 4 och/eller i engelska 7 (om du inte redan får de betygen på gymnasiet) - detta för att de kurser ger Meritpoäng/extrapoäng>>.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA