Henrik
    Jag är 56 iår, har jobbat som inköpare "hela mitt liv", vill lära om och plugga it på YH, e-Commerce!?.
    Hur ser mina "möjligheter" ut? Chanser till jobb..
    Är chansen bättre om jag pluggar en kurs om LoU för att kunna söka fler jobb där upphandlingar görs, har jobbat inom Dagligvaruhandeln tidigare..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,
    menar du den här yh`?
    Den är på 2 år på heltid. Jag undrar då hur du planerar försörja dig under studietiden. F o m 1 januari det kalenderår man fyller 57 år, får man inte något studiemedel från CSN. Var god se www.csn.se - för info om åldersgränser för Studiemedel; och så som det ser ut enligt reglerna, så kan du få bidrag-och-lån för studier under kalenderåret 2018, men inte senare, dvs från 1 jan 2019 kan du inte få varken sig bidragsdel eller låna pengar hos CSN, över huvudet taget. Jag har nu frågat en sakkunnig och fick svar att CSN gör inte undantag när den sökande har "för hög ålder". Du kan därför med fördel ta i bejakande att du inte från 1 jan 2019 kan få studiestöd från CSN.

    Du förlorar dock inte ngt på att SÖKA, sedan när Antagningsbeskedet kommer, det är först då du behöver bestämma dig om du tackar Ja eller Nej till utbildningsplatsen.

    OBS! det förväntas många fler YH att "dyka upp" inom ett par veckor. Detta för att vi förväntar ett nytt beslut från Myndighet för yrkeshögskola inom kort.
    Ang. möjlighet till jobb så uppvisar yrkeshögskola mycket goda resultat, över 90% får jobb direkt efter sin utbildning.Om de utbildningsansvariga för yh tar in dig på utbildning, då betyder det att de tror på möjlighet för dig att få jobb. Men det kan dock tyvärr inte garanteras. Det är ju inte 100 % av yh-studerande som får jobb direkt efter utbildningen... och du har inte så mycket tid att "förlora" då du blir nästan 60 år när du är klar med utbildningen.
    Mina råd till dig är följande:
    1. vänta ett par veckor och se vilka nya yh som dyker upp på www.yhguiden.se - och leta kanske i första hand efter kortare utbildningar på max 1 år och/eller utbildningar på deltid på distans;
    2. sök så många olika yh du kan - och se vilka du blir antagen till - sedan kan du bestämma... till varje yh söker man separat, direkt till skolan, dvs behöver ej prioritera (man söker alla yh i första hand);
    3. fundera över hur du ska försörja dig under utbildningen.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : Hej Anna,
    • : Fort men fel..jo jag menar att, precis som du skriver, så blir jag ju inte yngre när jag pluggat klart! Det är ju oavsett om det är en 1årig eller tvåårig utbildning. Hur ser mina chanser ut, generellt sett, menar jag!? Försörjningen är inte ett dilemma för mig utan det är mer om det är "värt det" att plugga, ökar mina chanser att få jobb då..jag har jobbat som kategorichef på Coop och har varit med om en hel del, har både djup och bred kompetens inom "mitt gebit"..har alltid varit intresserad av sociala medier och hur handeln förändras, både mot e-handel och även hur sociala medier och teknik förändrar förutsättingar och möjligheter..
    • Anna : Om du läser ett år, är du ett år yngre när du söker jobb, jämfört med om du läser i 2år - så tänkte jag. Yrkeshögskola uppvisar bra resultat i att ge jobb, men det är ändå inte 100% som får det. Det sägs att Nästan alla som Vill jobba och som gick ut en yrkeshögskola, får jobb. "nästan alla" är ju dock tyvärr inte Alla. Du kan försöka "hoppa in" i någon pågående yrkeshögskoleutbildning, ex. har Sälj&Marknadshögskola ett antal yh både i Stockholm och på distans som kanske passar in på dina önskemål - maila ditt CV till [email protected] som jobbar på https://www.yhguiden.se/anordnare/salj-marknadshogskolan som kan se om du skulle kunna hoppa in i någon pågående yh.
    • : Hej igen,
    • : Tack för svaret..jag tror jag avvaktar lite och "läser in mig" på vad som finns för utbildningar..jag vet inte riktigt exakt vad jag vill bli när jag blir stor..inte så lätt att veta efersom jag "bara" jobbat med inköp o kategorifrågor fram till o med nu..ska fundera lite till..tack för hjälpen!
    • Julia : bra, gör så - fundera och så är du välkommen att återkomma igen, om du tror vi kan hjälpa dig på ngt. sätt. OBS! Studiemedel kan du få - studiestöd från CSN - t o m sista december 2018. Från 1 jan 2019 får du ej varken sig bidrag eller lån från CSN; detta pga din ålder. På så sätt kan det vara lite bråttom att bestämma sig ang. utbildning. Ex.om du kommer in på en 2-årig utbildning från hösten 2018, kan du få studiemedel under första terminen, men inte under de följande 3 terminer. Att vara utan inkomst i 1,5 år kanske inte går? Att jobba och läsa på heltid Samtidigt är tufft!
    • Julia : Det är främst pga studieekonomi som vi skulle rekommendera dig att hoppa in, om möjligt, i någon pågående utbildning - om utbildningen började hösten 2017 och är inne på sin andra termin nu och om du kunde hoppa in - då har du försörjning så pass att det blir endast en sista termin "återstående sedan" - det är lättare att fixa försörjning för en termin än för 3 terminer; så tänker vi. Lycka till!
    Läs alla kommentarer