Joel

    Hej! Jag gick ut gymnasiet i somras och planerar att börja studera hösten 2017. Hur viktig är den skola man tar examen i för framtiden när man söker jobb? Är det t.ex. mycket större chans att man anställs om man går ut Handelshögskolan än nån sämre skola, trots att man har samma examen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Joel,

    det är en mycket intressant och viktig fråga du ställer!

    Men eftersom det är upp till varje arbetsgivare - så får de själva bestämma vad de tycker om lärosätet..

    Liselotte

    Det kan vara en arbetsgivare som själv läste på en mindre känd skola och tycker att den var bra och anställer därför hellre någon som gick t samma skola som hen gjorde.

    Extremt svårt att säga!

    Teoretiskt sett, bör det inte spela roll, om det är samma examen man får, men i praktiken så kan det spea roII, men vilken roII - är det svårt att säga.

    StälI samma fråga på andra ställen - t.ex till arbetsförmedlingen och se om du får ett annat svar. Du får sedan hemskt gärna återkomma till oss och berätta vad du fick för svar på olika ställen.

    Vänligen

    Liselotte SYV