Matilda

    Jag kommer från en mycket välbeställd familj. Mamma är läkare och pappa universitetslärare; vi har alltid haft mycket gott om pengar. Det gör det svårt för mig att veta vad jag faktiskt vill. När jag funderar på gymnasieprogram och vidareutbildning (jag vet att jag fortfarande är ung) är det svårt att koppla bort tanken på lön, och bara fokusera på det jag faktiskt skulle tycka vara roligt att syssla med. Hur gör man för att "nollställa" hjärnan? Just nu ÄR jag inne på att bli läkare av anledningar BÅDE att det verkar väldigt roligt (vill isf bli barnläkare) och för lönen. Men tänk om jag går miste om en massa fantastiskt roliga yrken bara för att jag är för "kräsen" med lön? Har ni några tips?

    • Mikael : Det finns möjlighet att starta eget inom nästan alla yrken och som en framgångsrik egenföretagare kan man tjäna "hur mycket som helst" - så kan man tänka ... och man kan också /oftast/ klättra upp och bli arbetsleare/chef på sin arbetsplats (inom i princip alla yrken) och på så sätt få upp sin lön. Det är alltså inte omöjligt att få hög lön inom alla yrken. :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda!

    Du ställer en mycket intressant och viktig fråga! Svårt dock att ge ett konkret svar som också garanterat skulle ge bra resultat (hjälpa dig)! :)

    För det första, så finns det karriärmöjigheter och möjlighet att tjäna "bra med pengar" inom många olika yrken.
    För det andra, så är det extremt svårt att vid 15-årsålder veta vad som kommer att vara roligt för dig om 10-15-20-25 år! Intressen och vad man tycker är roligt kan ändras ganska mycket med tiden! :)

    Och vart lämnar de ovan nämnda resonemang oss i så fall? :)  Jo, kika gärna på diverse olika yrken på www.framtid.se

    Testa olika saker - resor, börja läsa olika språk, sportaktiviteter, dans mm. testa så många olika sker du kan för att komma fram vad du tycker är roligt nu och vad som du eventuellt kanske kommer att tycka om - i framtiden... och si-så-där 30-35 år! :) Du har ju mer än 50 år kvar till pension än... :)

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Ännu ett sätt att tänka kring yrkesval är att "på jobbet tjänar man pengar" och gör roliga saker på fritiden. Med det förhållningssättet "vinner" man mycket i flexibiliteten... Det är inte alltid så lätt att byta yrke eller arbetsplats om man ändrar sig och tycker att ngt. annat är roligare... men på fritiden kan man ändra sig ofta; man kan resa dit man vill; man kan ägna sig åt olika sport/dans/hobby intressen eller åt jakt eller delta i föreningslivet, läsa böcker... mm. Tröttnar man på ngt., kan man göra ngt annat - på fritiden, alltså.

    Har man hög lön, kan man gå ner i arbetstid och jobba deltid och ha mer fritid och göra roliga saker på fritiden.
    Hur dina intressen ändras framöver är det ingen som vet. På så sätt kan det vara lite "farligt" att satsa på det som är "roligt" men ej leder till en stabil inkomst i framtiden.
    Å andra sidan, brukar folk bli väldigt bra på det de tycker mest om; och om man blir väldigt bra på någonting - kan man ofta uppnå "höga höjder" som en "yrkesman/kvinna" inom det.

    Så - det är ... lite "både och"... att man ska och samtidigt inte ska satsa på det som man tycker är roligt! Jättesvårt, med andra ord! :(