Elin
    Hej
    Jag har en magister i arbetslivspedagog från Lunds universitet och arbetar idag som rekryteringskonsult. Jag är sugen på att skola om mig till Syo alt lärare. Pga av att jag inte har möjlighet att ta mer studielån skulle jag vilja minimera min studietakt och längd. Får jag tillgodoräkna mig något från min examen om jag skulle välja att läsa till syo? Vilka högskolor har pedagog som huvudämne om man väljer att bara läsa till pedagogiska delen för att får lärarbehörighet (kompletterande pedagogisk utbildning). Om någon har detta, får man jobb om man har pedagogik som huvudämne?
    Med vänlig hälsning, elin

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    det är lärarbrist och även brist på Studie- och yrkesvägledare. Det går därför att få anställning som lärare och/eller som SYV (tyvärr) även utan den utbildning som egentligen krävs.

    För att bli Behörig lärare måste man numera ta ut Lärarlegitimation som förutsätter i grunden LÄRAREXAMEN.
    För att bli Behörig SYV måste man ta ut examen från studie- och yrkesvägledarprogrammet. SYV-programmet är på 3 år på heltid. Om man kan tillgodoräkna sig ngt. är en fråga till de utbildningsansvariga på just det programmet. Vanligtvis brukar man göra så att man söker till programmet och när man är antagen, ansöker man om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och hur mycket som kan tillgodoräknas beror på vilka kurser man har godkända betyg i + ibland kan individuella bedömningar göras. Sedan får man svar från de utbildningsansvariga på just det lärosäte där man kom in på ett program, om vad som kan tillgodoräknas. De resterande kurser måste man då, alltså, läsa eller tenta av. Vissa kurser inom programmet går på heltid och det blir alltså svårt att samtidigt som man läser den kursen, även jobba på heltid.

    Att du inte kan få Studiemedel är ett stort problem, det förstår jag.

    Ett alternativ som du kan fundera på är att du söker jobb som obehörig lärare och när du har jobbat en viss tid, t.ex ett år - kan du troligtvis komma med i något projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga. Det dyker upp sådana projekt på olika ställen i landet... då kan man läsa på distans samtidigt som man fortsätter jobba som lärare /så brukar de projekten vara upplagda/.

    Du får gärna ta kontakt med studievägledare och utbildningsansvariga på SYV-programmen och på lärarutbildningar. Lärare >>>, förresten, finns det ju många olika yrken inom "lärare" - från Förskolelärare (som kräver Förskolelärarexamen) till Högskolelärare; och även Yrkeslärare, folkhögskolelärare >> (som har en speciell sort utbildning... för att bli behörig); ämneslärare i Olika ämnen, Särskolelärare mm och m.fl.