emelie
    Jag funderar på vad det är för just engelska program/kurser jag måste läsa på högskola för att sedan kunna läsa KPU utan att det blir något som saknas. Jag siktar in mig på att bli engelska lärare på gymnasiet och då behöver jag, enligt det jag läst mig till, 120 högskolepoäng i ett ämne för att kunna läsa kpu på 90 poäng. Så min fråga är vilka engelska kurser är det som man ska studera för att få bäst chans? (ett plus om det är på distans)
    Tack så mycket.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    behörighet för att komma in på KPU kan ändras. Som det är nu, så räcker det med 120 hp i ett ämne /högskolepoäng motsvarande fyra terminers studier på heltid/ för att vara BEHÖRIG men det betyder inte att man blir ANTAGEN till KPU. De flesta KPU prioriterar de sökande som ska bli lärare i flera ämnen, framför de sökande som endast kan bli lärare i ett ämne.
    Hur det blir i framtiden, kan vi inte vara säkra på... jag vill bara förklara att om du skaffar dig 120 hp i engelska, betyder det inte per automatik att du kommer in på KPU och blir en behörig lärare i engelska på gymnasiet.

    Du ska i så fall förhoppningsvis kunna läsa till 90 hp i ett annat ämne - för att sedan komma in på KPU. Med det sagt - svarar jag nu på frågan vad du bör läsa för engelska kurser ...

    Tyvärr kan kurser heta olika på olika högskolor/universitet - ex. kan de heta Engelska 1, 2, 3 och 4 ELLER Engelska A, B, C, D eller ibland också Engelska Nybörjarkurs, Fortsättningskurs... etc.

    Det som studievägledare som jobbar på högskolor/universitet rekommenderar att man helst håller sig till ett lärosäte /en högskola eller ett universitet/ och läser alla 4 kurser på samma skola - därför att det blir i så fall garanterat så att kurserna inte överlappar varandra och inget kommer att missas när man sen söker till KPU.

    Se expempel på distans-kurser i Engelska: www.miun.se/utbildning/kurser/sprak-litteratur-historia-och-religion/engelska/engelska-gr-a-30-hp/om-kursen/ - på Mittuniversitetet heter kurserna Engelska GR (A); (B); (C) och (D). Det är distans utan obligatoriska fysiska träffar men med obligatoriska IT-seminarier.

    Ännu fler namn på språkkurser - se exempel på www.hig.se - kursen heter "Engelska 61-90 hp 30 hp" - vad betydet det? Jo, "30 hp" är kursens omfattning /storlek/ och "61-90 hp" är svårighetsgrad/nivå. Svårt att förstå sig på om man inte är insatt... :)

    Just den kurs, ovan, är på halvtid på distans. Halvtid betyder att den kursen upptar 2 terminer. På heltid läser man 30 hp per termin. Om man läser 30 hp på två terminer - blir det halvtidsstudier.

    När du letar efter lämpliga kurser, sök kurser som är på 30 hp (inte dem som är mindre, t.ex 7,5 eller 15 hp). Du ska läsa fyra stycken 30 hp kurser. det blir då sammanlagt 120 hp.

    Du måste börja med en A-kurs, eller 1-30 hp kurs. Och fortsätta sedan till B-kurs, eller 31-60 hp kurs.

    Bra, som sagt att hålla sig till samma lärosätet, pga kurser på nästa nivå kan delvis överlappa en underliggande kurs på en ANNAN SKOLA. På samma skola överlappar kurserna inte varandea, utan det blir "ren fortsättning".

    Du kan, när du hittar ett lärosäte där du vill läsa kontakta studievägledare på just den institutuinen där du vill läsa i första hand för att kontrollera att du kommer att söka rätt kurs.

    Läser man så som du vill /utanför programmet/ - finns det risk att inte komma på nästa, fortsättningskurs, om det blir konkurrens om studieplatser.
    Det finns, alltså fördelar i att läsa ett program: Ämneslärarprogrammet där du på 5 år eller 5.5 år blir behörig gymnasielärare i 2 ämnen. Det är också sedan lättare att få jobb om man är behörig i två ämnen; i alla fall om man vill ha heltidsanställning på en och samma skola med hyfsad lön.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA