Hugo
    Hej! Jag är 18 år och vet inte vad jag vill bli. Har kollat lite på civilekonom. Hur svår är matten på programmet? Jag har överlag bra betyg och kommer troligtvis in på de flesta civilekonomsutbildningar i Sverige. Dock kommer jag nog inte få högre än ett E i matte 3,då jag upplever kursen som ganska svår. Samtidigt har jag inte pluggat speciellt mycket i den kursen, utan mest glidit med. Hur svår är matten för en civilekonom, är det mycket svårare än den matten som finns i matte 3b? Tänker givetvis lägga ned mer tid på den matten isåfall, än vad jag gjort på matte 3. Är väldigt intresserad av ekonomi och samhället överlag, så tänker att det kanske blir lättare om man får sätta in det i praktiken.
    • Daniel : Hej Beror mycket på om man väljer företagsekonomi eller nationalekonomi som huvudämne. Nationalekonomin är mattetung och redan på fortsättningsnivån tror jag man får problem om man inte är bra på matte. Företagsekonomi innehåller nästan ingen svår matte alls.
    • : Jag skulle absolut säga att det räcker med att ha E i matten från gymnasiet, så länge man har matte 3b. Det är ingen svår matte i min mening, men det är oftast någon form av matte i kurserna men ingen svår matte. Det är väldigt mycket plus, minus, gånger och division bara.

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,
    man läser inte "ren matematik" på civilekonomprogrammet, i alla falls så vitt jag vet; utan man använder sig av de kunskaper som man redan har - från gymnasiekurser i matte, ex. på hur en kurs inom civilekonomprogrammet kan heta är:

    Ang. hur Svårt det är med matten, så är det väldigt olika för olika personer, beroende på förkunskaperna, motivation, hur det är "för övrigt" med andra ämnen och hela livssituationen + hur mycket tid man är beredd att lägg på studierna men också om man har "talang för matte" i grunden (alltså om man är "lagd" åt det matematiska hållet, eller om ens styrkor ligger inom andra områden).
    Om du frågar flera studerande på civilekonomprogrammet så kan du få Olika svar; en kan svara - "inga problem, ingen matte läser vi, och det är jättelätt"; och en annan kan svara: "OJ, det är mycket matte och jätte-svårt!" fast de läser exakt samma utbildning.

    Oavsett om du söker till civilekonomprogrammet eller inte, är det bra att känna till www.matteboken.se - en sida där matte-kurser är upplagda för repetition och självstudier.
    Vänligen
    Julia syv

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, fick nu svar från en sakkunnig på Umeå universitet; var god läs nedan:

            Matematik i civilekonomprogrammet är, i förhållande till t.ex. program på naturvetenskapliga och tekniska fakulteten, inte så svår.

    Det handlar mycket om plus, minus, multiplikation och procenträkning.

    Inom ämnena statistik (läses 10 veckor på termin 2) och nationalekonomi (läses hela termin 3) kan man behöva räkna lite derivata. Det är dock något som gymnasieelever som uppfyller våra förkunskapskrav i matematik ska ha en viss erfarenhet av.

    Efter de första 3-4 terminerna börjar studenterna välja mellan olika kurser termin för termin. De studenter som då känner att de hellre vill hålla på mer med management och affärsutveckling och inte sifferämnen som redovisning och finansiering kan då välja att göra så. Det är alltså framför allt i början av programmet som man tvingas läsa en del ämnen med lite mer avancerad matematik för att ha en bra grund att stå på i sin framtida karriär som civilekonom oavsett vad man sen väljer att specialisera sig inom.

    Jag har två värdstudenter som tar emot gymnasieelever som kommer hit som "student för en dag". De kan säkert ställa upp och svara på några frågor.

    Du är naturligtvis också välkommen att komma som "Student för en dag".

    Läs mer här https://www.umu.se/utbildning/darfor-umea/halsa-pa-oss/student-for-en-dag/

    Anmälan för student-för en dag: https://www.umu.se/utbildning/darfor-umea/halsa-pa-oss/student-for-en-dag/handelshogskolan/

    Vänliga hälsningar

    Studie- och yrkesvägledare
    Saga SYV

    Hej, jag fick två svar från Högskolan i Borås; var god läs nedan:

     Svar nr.1
       Hej!

    Det krävs matematik 3b/3c för civilekonomprogrammet och det kan räcka med E i betyg men vid högre betyg i matematik kan det var lättare med just de matematiska delarna i utbildningen eller om personen läst t.ex. företagsekonomiska kurser på gymnasiet. På civilekonomprogrammet är det matematik i vissa kurser men då inom det företagsekonomiska området (beräkningar/kalkyleringar/statistik).

    Mellan den 11 mars-15 april har vi studenter som bemannar chatt som finns på webben www.hb.se, söndag-torsdag kl. 16-22. Det går även bra att mejla till [email protected] för att få kontakt med en studentambassadör.

    Hoppas svaret kan hjälpa dig!

    Med vänlig hälsning / Best regards
    Study- and Career counsellor
    Högskolan i Borås / University of Borås

    ********************
    Svar nr.2

    Hej,

    De kurser som innehåller mest matte på Civilekonomprogrammet är de i nationalekonomi. Vi har fyra sådana kurser. Det man behöver kunna för att ha en större chans att klara dessa kurser är: räta linjens ekvation och diagram, kunna lösa ekvationer (linjära och andragradsekvationer) samt derivering och dess användning.

    Kurserna i statistik använder också en del matte men där handlar det om att använda olika statistiska formler och i vilka situationer man använder dem. Vi har två sådana kurser på Civilekonomprogrammet.

    I företagsekonomi används enklare matematik.

    Man behöver inte vara super duktig på matte för att läsa Civilekonomprogrammet  men man ska inte vara rädd för att jobba med siffror.

    Hälsningar

    Programansvarig: Civilekonomprogrammet
    Ekonomutbildningen
    Sektionen för företagsekonomi och textilt management
    Högskolan i Borås