Hej Jenny,
    personen som ställer frågan är "utbidad" men till vilket yrke - är hen förskolelärare? eller barnskötare?

    Förskolelärare >> har i Sverige idag rätt lätt att få jobb (kanske inte precis på alla orter, men allmänt, är det brist på förskollärare). Däremot Barnskötare anställs i "andra hand", om det inte går att få tag på en förskollerare och vissa kommuner har beslutat att ge "fastanställning" (heltid tillsvidare) endast till legitimerade förskollärare och barnskötare kan endast få vikariat, "timmar vid behov" eller andra typer av tidsbegränsade anställningar.
    Tips som jag kan ge är att personen funderar på att söka inom bredare geografiskt område (i andra städer och delar av Sverige) - kanske behöver hen flytta eller pendla långt (t.ex vecko-pendla);
    om hen ej är legitimerad förskollärare, kanske kan hen söka till förskollärarprogrammet;
    ta hjälp av AF, arbetsförmedlingen - kanske börja med praktik på en förskola;
    gör Spontana ansökningar (alltså kontakta förskolorna även om de inte har annonserat att de söker personal); gör anmälan till Vikariepoolen i den kommunen där personen bor och även i närliggande kommuner (de flesta kommuner har "listor" på personer som de kan ringa i fall ett akut behov uppstår att kalla in personal till skolor och/eller förskolor) och att personen även funderar på att bredda sin sökning till att även söka jobb som t.ex skolvärd/värdinna på grundskolorna (alltså, inte endast på förskolor och fritidshem, men även på grundkolorna).

    Ännu ett tips: kika på andra (i första hand på "närliggande") yrken som t.ex Lärarassistent; det finns numera några yrkeshögskoleutbildningar till lärarassistent. Men det är inte omöjligt att få jobb som lärarassistent utan att ha gått en yh-utbildning. Men kika gärna även på >> yh-utb. till lärarassistent & till studiehandledare. OBS! det går att söka många olika yh samtidigt och samtidigt även söka jobb och andra utbildningar, detta för att man söker till varje yh separat, direkt till skolan; på så sätt kan man bli antagen till flera olika yh samtidigt och välja sen.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    ANNA