Stella
    Hej!

    Jag har kommit fram till att jag skulle vilja läsa till osteopat efter gymnasiet (går i 3:an och läser NaNa). Som jag förstår det så är finns det bara två skolor i Sverige där man kan läsa osteopati. Men hur svårt är det att komma in? Jag har försökt söka runt men hittar inget som kan hjälpa mig. Och hur väljs kandidater ut? Är det via betyg eller HP? Tacksam för svar.

    MVH
    Stella

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Stella, jag gissar på att du sett avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/osteopat
    Har du gått vidare och läst på skolornas egna hemsidor? Har du läst på hemsidan för Svenska Osteopatförbundet eller kontaktat SOF?

    osteopathogskolan.se/utbildning/osteopatprogrammet står det att sökande kan bli kontaktade för Intervju. Då måste det vara så att det är viktigt vad man säger under intervjun: hur man svarar på frågan om Varför man vill bli just en Osteopat.

    Mer om exakt hur atagningsprocessen ser ut är det bäst att fråga på just varje skola dit du vill söka till; för att det är personal på en skolan som "sitter" på den info.

    SYV-besökare SYV

    Hej, jag fick idag svar från Osteopathögskolan; var god läs nedan:

    Urvalet sker i tre steg:

    1. Den sökande behöver grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkänd kurs i Engelska 6/Engelska B

    2. Den sökande skickar med ett motivationsbrev varför hon eller han vill bli osteopat

    3. En intervju med den sökande anordnas.

    Därefter sker urvalet. I dagsläget väger alla tre kriterier lika. Dvs, man kan komma in även med lägre betyg, men stor motivation.

    Sista ansökningsdag är den 20 april men vi tar in och behandlar ansökningar löpande.

    Via följande länk finns mer information om Osteopatprogrammet och nederst på sidan kan man klicka sig vidare till ansökan: http://osteopathogskolan.se/utbildning/osteopatprogrammet/