Kardo
    Först och främst undrar jag hur svårt är det att få jobb som redovisningsekonom eller konsult och vad är skillnaden mellan dessa yrken. Dessutom så undrar jag är det brist på de här jobben dvs går många I pension osv.
    • Ludmila :

      En utbildningsledare på Affärshögskolan svarar så här ang. jämföra "redovisningsekonom" och "redovisningskonsult":
      "Det är i stort sett samma yrke men själva anställningsformen varierar. Som Redovisningsekonom är du fastanställd och som konsult utför du uppdrag åt ett företag på konsultbasis. Jag uppfattar ett fortsatt stort intresse från branschen att anställa. Trevlig fortsatt dag! Vänligen".

    • SYV-besökare : Vad är det för skillnad mellan Redovisningsekonom och Redovisningskonsult? Redovisningsekonom jobbar på en ekonomiavdelning med redovisningsarbete. Redovisningskonsulter jobbar i eget företag eller på byrå med andra företags ekonomi.
    • : Jag undrade om det är lätt att få jobb som redovisningsekonom
    • Daniel :

      Enligt de sakkunniga, så finns ett stort behov av den sorters kompetensen, och det är därför lätt att få jobb.

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kardo;

    "konsult" är det ofta ett arbetssätt: att man kommer in och gör "punkt-insatser" eller genomför någon förändring på företaget eller inom organosationen under en begränsad tid (exempelvis under några månader) och sedan redovisar resultat av sina insatser och gå vidare till nästa uppdrag...

    Redovisningsekonom >> kan jobba som Konsult eller jobba på annat sätt. Kompetensen heter just "redovisningsekonom".
    Om många går i pension eller inte - behöver inte spela så stor roll, för att:
    - alla tjänster tillsätts ju inte när folk går i pension (det finns t.ex uppgifter om att upp till en tredjedel av tjänster tillsätts inte när folk går i pension utan företaget sprider de befintliga uppgifter på de "resterande" anställda; eller slutar utföra just de arbetsuppgifter ... );
    - företaget kan däremot växa och då behöva anställa fler (även om ingen går i pension);

    Eftersom det finns yrkeshögskoleutbildningar inom Redovisninsekonomi - då har bedömning gjorts att chanser att få jobb blir Goda. För att i annat fall får inte yh utbildningar lov att starta. Sedan är det ju inte 100% av alla som går ut utbildning som får jobb just inom samma arbetsmarknadsområde.... och om just du kommer få jobb, kan inte vi svara på.
    Men om du har intresse att jobba inom Redovisningsekonomi - sök till många olika yh. Sedan, om du kommer in på flera olika yh, kan du välja att tacka Ja till någon av dem eller att tacka Nej till alla dem.

    Jag hittade just nu 22 st. yh inom redovisningsekonomi med start ht-19.

    Affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-uddevalla
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-jonkoping
    norrlands-yrkeshogskola/redovisningsekonom-norrlands-yrkeshogskola
    yrkeshogskolan-mitt/kvalificerad-redovisningsekonom
    competensum/redovisningskonsult
    och
    affarshogskolan/affaersinriktad-redovisningsekonom-gaevle
    är fortfarande öppna för ansökan (uppgift från 13 maj 2019).

    Hälsningar
    Peter syv

    Daniel SYV

    Hej, angående jämföra Redovisningsekonom och Redovisningskonsult, så fick jag svar från en marknadskommunikatör på en av yrkeshögskolorna; läs svaret nedan:

                   " Ingen skillnad, du kan heta olika beroende på vart du arbetar t. ex olika lönearter i systemet. Vi har t. ex en klass som nu ska ta examen och de kommer att bli anställda som ekonomer, redovisningsekonomer, ekonomiassistenter med mera...  men alla har samma grund i examen.

    Det finns ett stor behov av den här kompetensen."