Emma
    Hej!

    Jag vill läsa ett naturvetenskapligt basår, och förmodligen på folkhögskola. När man söker på universitet så står det ju vilka poäng man behöver för att komma in, men på folkhögskola står det ju inget om det. Hur svårt är det att komma in på folkhögskola? Och vet ni hur svårt det r att få plats på internat om det finns på skolan och de kan erbjuda ca 40 platser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det går tyvärr inte veta på förhand - all beror på hur många studieplatser en folkhögskola kan erbjuda och vilka som söker. Ang internat, så beror även det på hur många av dem som kom in som behöver plats på Internatet och det vet man inte på förhand, innan ansökningsperiod är slut och man kan se vilka som har sökt.

    Råd: sök till många olika folkhögskolor; varje FHSK gör sin egen antagning själv och för varje ny ansökan får du en ny Chans att komma in.

    Studie- och yrkesvägledare