mohammad
    Jag har läst både SVA 1&2 och A samt B i betyg. Jag kommer att fortsätta att läsa Sva 3 på 2017ht termin. Jag vill gärna läsa Sv 1 samtidigt med Sva 3, men då undrar jag hur svårt kursen kommer att bli ? Jag har läst kunskapkraven för båda två kurser men jag förstod inte innelhållet riktigt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammad,

    om jag förstår situationen rätt: du har höga betyg i Svenska som andraspråk 1 och 2 och ska från höstterminen i år läsa SAS 3.
    Du vill samtidigt läsa Svenska 1 (som är kurs motsvarande Svenska som andraspråk 1, men som är "anpassad för personer som har svenska som sitt modersmål"). SAS-kurserna är i sin tur anpassade till personer som inte har svenska som sitt modersmål.

    Du kan säkert klara Svenska 1 kursen med godkänt betyg; kanske t o m med mycket högre betyg än "bara godkänt, E-betyg". Men frågan är Varför skulle du läsa Svenska 1? Du har redan godkänt betyg i både SAS 1och2.
    Nästa fråga är: kommer du få studieplats på Svenska 1? Det tror jag blir svårt. Studieplatser "kostar pengar" (inte för dig som studerande men för dem, som anordnar platserna: lärare ska ju ha lön och att underhålla lokaler kostar också! ;) - därför har jag mycket svårt att tro att en person som ska läsa SAS 3 får samtidigt studieplats på Svenska 1.

    Det är komvux i din kommun som bestämmer, men jag är nästan säker på att komvux säger Nej; de kommer att svara att du är "överkvalificerad" och redan har kunskaper som den kursen, Sv1, avser att ge.

    Hälsningar

    ANNA