Emma
    Jag har läst 1 år på akademisk nivå inom folkhälsovetenskap varav 30 poäng räknas totalt av 60 till merit.
    2 år har jag läst på folkhögskola inriktning folkhälsopedagogik.
    Jag har gått vård och omsorg sen tidigare.
    Jag saknar matte b och natur b men för övrigt ligger i regel på lite över 12 poäng betygsmässigt med de betyg jag har idag.
    Jag sett att det är ganska höga antagningspoäng men finns det bättre förutsättningar för mig att ta mig in om jag läser upp matte b och natur b, om jag har redan har akademiska poäng?
    Mvh Emma.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    till utbildningar på "grundnivå" på högskolor/universitet (dvs utb som ej Kräver akademiska poäng för behörighet) antas man på sina Gymnasiala meriter och/eller på resultat av Högskoleprovet. Det är enast om lärosätet beslutar att öppna upp för AU, alternativt urval (vilket är ett undantag) som de kan ta hänsyn till andra meriter, som ex. akademiska poäng.
    Hälsningar
    Peter