Rodi
    Hej,

    Jag planerar att ansöka till högskola inför nästa termin men behöver plugga upp betyg hos komvux innan dess för att höja mitt snitt, jag har dock fått lite mixade svar kring om det är möjligt att studera upp ämnen man redan fått godkänt i under gymnasiet hos komvux, så frågan är både om det går för mig att plugga upp betyg och dessutom gärna detaljerat hur jag går tillväga för att göra detta

    Tack på förhand,
    Rodi

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Rodi,

    du vänder dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Det är varje kommun i Sverige som själv ansvarar för sin egen komvux. Gymnasiet är ännu inte en obligatorisk skolform, därför finns det inga garantier att få plats på gymnasiala kurser.

    Med godkända betyg i kurserna, är du lågt prioriterad på komvux. Komvux får från kommunen en viss "budget", en summa pengar att spendera på att ordna studieplatserna. I första hand måste folk som saknar grundskolekompetens få komma in. Det engligt Vuxenutbildningsförordningen, där de står att "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" tillhör till "prioriterade målgrupper".

    När alla fick plats som behöver läsa på grundskolenivå, tas folk in som helt saknar gymnasiekompetens; efter det - de som delvis har gymnasiekompetens; och sedan - om några pengar finns kvar - tas folk in som vill höja sina tidigare godkända betyg.

    Det kan därför vara olika i olika kommuner och under olika terminer... hur långt pengarna räcker.

    Du har rätt att göra ansökan till Komvux. Sannolikhet är stor att du får svar PLATSBRIST; vilket betyder att pengarna är slut på komvux och de ej kan köpa fler studieplatser. Du kan då söka till varje nästa antagning. Ingen kan förbjuda dig att söka men ingen kan veta om pengarna räcker att ge plats till dem som vill "konkurrenskomplettera", det är det du vill göra.

    Samtidigt som du söker till komvux, råder jag dig att bedriva självstudier och försöka hitta var du kan anmäla dig till Prövningar. Betyg från prövning är lika mycket värd som betyg du får i slutet av en kurs.

    Varje prövning kostar 500 kr. Du förbereder dig till prövningar på egen hand, ofta genom självstudier men du får anlita privata lärare eller läxhjälpare>>>, om du vill och har råd.

    Hälsningar

    Daniel