Alex
    Hej, har gått spanska i hela grundskolan och även spanska 3 i ettan på gymnasiet. Nu i trean valde jag spanska 4 som individuellt val men insåg redan efter ett par veckor att det var ganska lätt (har spanska som modersmål). Funderar helt enkelt om och hur man går tillväga för att tenta av kursen och vad det skulle ge för konsekvenser efteråt med betyg, CSN, närvaro av kursen osv.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    du har inte rätt att "tenta av" en kurs - "bara för" att du har lätt för kursen; detta gäller alla elever på gymnasiet, att rättighet att göra prövning finns i 2 fall: om eleven fick F betyg i kursen eller om kursen är obligatorisk men undervisning kunder ej erbjudas.
    I alla andra fall är det upp till rektorn att bevilja göra prövning.
    Det är dyrt och besvärligt för skolan att anordna prövningar, därför blir det oftast Nej som svar på den frågan från rektorn.
    ***
    Om du skulle lyckas få igenom möjlighet att göra prövning, så har Skolan rätt att sätta Datum för prövning, ej eleven. Efter det att betyget i kursen är satt, läser du inte den kursen längre och med det läser troligtvis på deltid. Deltidsstudier på gymnasiet ger inte rätt till studiehjälp från CSN.
    Jag kan inte förbjuda dig att fråga på din skola om du skulle kunna få göra prövning, men jag tror inte du får ett positivt svar.
    Jag har ett annat förslag i stället: be läraren ge dig svårare uppgifter så att du "de facto" läser Spanska 5, 6 och kanske t om 7; det finns alltid ngt nytt man kan lära sig, även om man kan språket väldigt bra (det finns säkert nya ord, nya uttryck eller böcker på spanska som du inte har läst ännu). Sedan får du betyget i spanska 4 (förhoppningsvis högsta betyget, A) men i själva verket kommer att ha ännu bättre kunskaper; ännu ett alternativ är att du "i smyg" kan börja läsa ett annat, men liknande språk: Italienska eller Portugisiska, på spanska lektioner (givetvis bra om du OK-ar det med din spanska-läraren först).
    Hoppas något i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA