Tove
    Hej, jag studerade förut på ett civ ingenjörs program, men funderar nu på att börja på ett annat. Då borde jag kunna tillgodoräkna ngr kurser. Hur gör jag det? Om det är så att det går att göra det, kmr jag inte komma upp i 100% på CSN, måste jag söka ngr enstaka kurser då när jag söker utbildningen också?
    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tove,

    det som är vanligt (som det brukar vara) är att man söker till ett nytt program; om man kommer in, blir ANTAGEN, kontaktar man utbildningsansvariga/studievägledningen på sitt nya program och ansöker om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" - det kan finnas blanketter för det på institutionens hemsida eller så gör man det på ngt. annat sätt /det får man veta på den insitututionen där man är antagen till sitt nya program/. Sedan får man svar om någon eller några kurser kan bli "tillgodoräknade". Och i så fall får man hoppa över de kurserna.

    Att få någon form av Förhandsbesked brukar vara mycket svårt. Det är mycket arbete för de utbildningsansvariga att noga jämföra vad du har läst och vad som ingår i det programmet som du eventuellt vill söka till... sedan tänker de som så att du kanske inte kommer in på det nya programmet, även om du söker... och då har de gjort arbete i onödan - med att ge dig Förhandsbesked om vad som du skulle kunnat tillgodoräkna OM DU KOM IN PÅ PROGRAMMET.

    Hur man löser det med CSN sedan - är olika.
    Om du ska kunna läsa Andra kurser i stället för de kurser som du inte ska läsa om, eftersom du redan har läst de kurserna sedan innan och har godkända betyg i dem, beror på - om det finns passande kurser att söka och om du kommer in på dem.
    Ett sätt att lösa försörjning - är att jobba eller aktivt söka jobb under de perioder som man inte läser pga man redan har läst de kurser, som dina kursare läser - om du jobbar, får du lön; om du aktivt söker jobb kanske du har rätt till någon form av ersättning för det /A-kassa eller Alfa-kassa/ eller om du via Arbetsförmedlingen kommer in på praktik kan AF, förhoppningsvis, bevilja Aktivitetsstöd under den perioden som du är på praktik.
    Det förekommer också att man - i vetskap om att man framöver /t.ex under nästa termin/ inte ska kunna få studiemedel pga man inte ska studera /om man hoppar över en hel termin studier, t.ex/ - sparar pengar för att kunna klara sig under den perioden som man inte har rätt till Studiemedel.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!

    ANNA