Emma
    Hej! Jag har lite funderingar hur jag ska gå till väga om jag vill utbilda mig inom grov brottslighet, exempelvis mordutredare/kriminalinspektör.
    Vad jag har fattat det som så är en väg in i de yrkena genom att läsa på polishögskolan, där man sedan kan läsa vidare.
    Jag undrar då hur det funkar efter man läst klart sin utbildning på polishögskolan.
    Vad för möjligheter har man att direkt läsa vidare inom de "grövre brott" yrkena? Måste man gå som polis innan man ens får söka en vidarutbildning inom det? Är ålder/erfarenhet krav? Och slutligen vad finns det för utbildningsmöjligheter inom polisen? Är efterfrågan stor?

    Jag undrar även om det finns möjlighet att kunna få foten in i exempelvis specialstyrkor eller gärningsmannaprofilgruppen efter utbildning inom polisen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    kika även på livvakt >>, yrke/civil-utredare >> och >> yrke/privatdetektiv - som kanske kan bli av intresse för dig.

    ***
    Att ge konkreta och "rätta svar" på dina frågor är jättesvårt /typ omöjligt/; detta pga situationen förändras; t.ex ibland finns det inget behov av att rekrytera fler personer in i de grupper som du är intresserad av och då måste man vara "vanlig polis" i frera år innan man kan söka vidare... och om man söker, är det inte säkert man blir uttagen; du kommer ju att konkurrera mot andra och vi vet inte vad de kommer att ha för meriter. Även språkkunskaper /att man kan vissa språk/ kan spela roll.

    Om du kontaktar polisen, kan du få svar på hur det var förr och hur det "brukar vara" men de kan inte säga hur det blir i framtiden. Ingen kan.

    Vi vet inte hur det blir i framtiden.
    Är du idag behörig att söka till polisutbildningen? t.ex har du B-körkort?
    Kika också på >> yrke/militarpolis - polisiär verksamhet finns även inom Försvarsmakten. Kanske att gå GMU, grundläggande militär utbildning, skulle passa som en bra början för din framtida karriär?