Kajsa
    Hej!

    Just nu går jag estet & media på gymnasiet och har kollat runt och funderat ganska länge på vad jag ska göra efter skolan, sedan hittade jag yrket polisfotograf och tycker det låter jätteintressant.
    Frågan är nu hur går jag till väga för att utbilda mig till det och vad krävs? Ska man först utbilda sig till polis för att sedan inrikta sig eller finns det en smidigare väg? Vad ska man isåfall plugga på högskolan (vill gärna plugga vidare efter gymnasiet oavsett), ska man utbilda sig vidare inom fotografyrket eller hur gör jag?

    3 Svar

    Hej Kajsa,

    Du kan läsa mer om yrket på framtid.se: https://framtid.se/yrke/polisfotograf

    Det finns inte en specifik väg för att bli polisfotograf, men om ditt intresse är fotografering generellt kan du börja med att skapa en egen portfolio, lära dig mer om fotografering och vad som krävs som just polisfotograf (se länken) och sedan kolla på olika utbildningar på t.ex. folkhögskola, högskola/universitet.

    Det finns även information på polisens hemsida för forensisk fotograf, där du även har mer information och kontaktuppgifter: http://nfc.polisen.se/for-jobbsokande/yrkesroller-hos-SKL/Forensisk-fotograf/

    Lycka till!

    Mvh,

    Malin

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa, vi har nu fått svar från Polisen ang. vad för utbilnding man ska ha om man vill jobba som fotograf inom Polisen; var god läs svaret nedan:

    Vi har egentligen ingen kravprofil på fotograf utan i konkurens mellan sökanden så anställs den som har bäst utbildning och relevant erfarenhet.

    Fotografer finns endast inom den forensiska verksamheten och i grunden fotograferar de spår som säkras i laborativ miljö ex framkallade fingeravtryck mm. Deras kompetens används även för dokumentation av brottsplatser där kriminaltekniker inte löser ute det själva.

    Jag kan med andra ord inte rekommendera någon speciell utbildning utan det bedrivs nog på flera platser, folkhögskolor mm, det i kombination med yrkeserfarenhet är det vi ser på vid anställning. Vi har även med fotografer vid anställningsförfarande vilket gör att rätt frågor kan ställas och ev arbetsprov genomföras.

    Mvh

    Sektionschef
    Forensiska sektionen

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa!
    vi fick nu svar från Polisen som lyder:

    "Man utbildar sig till fotograf antingen genom KY eller högskola.  Den forensiska delen får man genom internutbildning".
    ************************
    Min förklaring KY - tror jag står för "kvalificerad yrkesutbildning" som ditigare hette just så, KY. Numera finns inte den studieformen längre. Kika gärna på YH i stället - yrkeshögskola.
    Eftergymnasiala utbildningar till fotograf kan finnas på många ställen och inom olika skolformer.

    Studie- och yrkesvägledare