David
    Jag har undervisat i programmering i fyra år nu och har under en längre period letat och letat efter hur man utbildar sig till behörig lärare i programmering, men inte hittat ett definitivt svar. Det enda jag hittat är att det inte finns några vanliga utbildningsvägar till detta.
    Så min enkla fråga är; hur utbildar man sig för att få lärarlegitimation i programmering för gymnasieskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Tips nr ett: fråga skolverkets avdelning för lärarlegitimationer; det är de som utfärdar legitimationer; i grunden måste man dock ha Lärarexamen av ngt slag och den uppnås på kortast tid på tre år om man läser på heltid på högskolenivå - det är lärarhögskolorna som utfärdar lärarexamina.

    Tips nr två: fråga rektorer på de skolorna du arbetar eller vill arbeta, ibland finns det lokala projekt som hjälper till att bli behörig om man i några år undervisat.

    Studie- och yrkesvägledare