Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elena,

    billackerare >> utbildas i Sverige i första hand på gymnasieskolan. Men du frågar, om jag förstår dig rätt, om utbildningar för vuxna.

    Utbildningar på Komvux är det varje kommun som ansvarar för att ordna för de personer som är skrivna (folkbokförda) i den aktuella kommunen. Du måste därför fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Utbildningar som Arbetsförmedlingen anordnar - så är det Arbetsförmedlingen som ansvarar för. Ibland kan man själv söka dem, men man måste ändå vara inskriven på Arbetsförmedlingen för att kunna söka dem; och ibland anmäler en arbetsförmedlare dig till en sådan utbildning, dvs ofta kan man inte söka själv, utan endast med hjälp av sin handläggere på arbetsförmedlingen.

    Mina råd till dig är därför att du pratar med en studie- och yrkesvägledare på Komvux (Kommunal vuxenutbildningen) i den kommunen där du /eller den personen som vill gå utbildning till billackerare/ är folkbokförd och att du pratar med en arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen. Om du inte är inskriven på Arbetsförmedlingen, kan du ändå få information om någon lämplig utbildning finns, men för att kunna bli anmäld till den, kommer Arbetsförmedlingen (AF) kräva att du skriver in dig.

    Tredje alternativet är att söka jobb utan billackerare-utbildningen och be sedan arbetsgivaren att hen köper utbildning till dig. Det är svårt att få utbildning den vägen, men det finns ändå en liten chans - det finns exempel på när folk lyckas få utbildning den vängen; anställning först och utbildning under anställning, med lön. Därför tänkte jag att nämna den möjligheten för dig, även om chansen är liten.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen

    Julia SYV

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,

    jag har ett "kreativt förslag"... vet inte ens om det skulle gå att genomföra.. men... Så här tänker jag, i alla fall:
    pga det verkar vara ganska svårt att hitta var man, som vuxen, kan utbilda sig till Billackerare, skulle man kunna fråga rektorer på de >> ungdomsgymnasierna, som erbjuder FT, inriktning Karosseri & Billackering - om de kan tänka sig anställa på deltid som "lärarassistent för yrkeslärare på fordon- och transportprogrammet" och så lär man sig tillsammans med ungdomar som läser på gymnasiet mot yrket billackerare; och samtidigt arbetar man som "vuxen i skolan"/lärarassistent. Det är inte något upplägg som finns idag... i alla fall känner inte jag inte till att det skulle finnas. Men... Vill man, så kan man testa - om det skulle kunna gå att ordna. ... och i så fall - LYCKA TILL!